Bläddra

Lychnos 2005 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria

Kategorier: Idéhistoria Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Seriella publikationer och periodika Uppslagsverk och referensverk
Köp här

Lychnos 2005 : Årsbok för idé -och lärdomshistoria

Kategorier: Idéhistoria Kulturvetenskap Kulturvetenskap och medievetenskap Referensverk Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Seriella publikationer och periodika Uppslagsverk och referensverk
Köp här
Simon McKeown: ”Recovering the Codex Argenteus. Magnus Gabriel De la Gardie, David Klöcker Ehrenstrahl and Wulfila’s Gothic Bible”

Peter Jackson: ”Törnrosa och myten. Vetenskapshistoriska ledtrådar i Kinder- und Hausmärchen”

Hendriette Kliemann: ”Nordens koordinater. Vetenskapliga konstruktioner av en europeisk region 1770–1850”

Thomas Dahl: ”Transformasjon av liv? Rudolf Virchows oppgjør med teorien om livskraft og etableringen av den vitenskapelige medisinen”

Carl Frängsmyr: ”Kanslern och den akademiska friheten. Striderna vid den juridiska fakulteten i Uppsala under 1850-talet”

Elin Vinger: ”Statlig energiprognosverksamhet. I ljuset av 1970-talets energikriser”

Roger Qvarsell: ”Introduktion. Tema: Mat”

Gunnar Broberg: ”Mat och levnadskonst. Arkiater Linné ger goda råd”

Jenny Lee: ”Pastöriseringens försenade triumf”

Gustav Holmberg: ”Vetenskap och livsmedelsindustri .Svenska institutet för konserveringsforskning”

Roger Qvarsell: ”Maten och vetenskapen. Näringslära, kostvanestudier och socialpolitik, ca 1880–1960”

Motzi Eklöf: ”Vegetarisk (rå)kost och det reformerade livet. Maximilian Bircher-Benner och de svenska hälsokoströrelserna”

Louise Nilsson: ”En grön och gudomlig dryck. Receptionen av asiatiskt te i svensk konsumtionskultur och populär hälsodiskurs”

Michael Azár: ”Miscellanea: Det trovärdiga vittnet”

Ronny Ambjörnsson: ”Miscellanea: Begrundande läsning”