Bläddra

Resan mot Gud : kristen i ett nytt årtusende

Kategorier: Filosofi och religion Kristendom Religion och tro
Köp här

Resan mot Gud : kristen i ett nytt årtusende

Kategorier: Filosofi och religion Kristendom Religion och tro
Köp här
Törstar du efter ett genuint liv? Är du trött på ytlighet och vill låta rötterna gå djupt ner? Vill du upptäcka mer än det du hittills varit med om? I Resan mot Gud tecknar Sam Wohlin en attraktiv bild av den kristna tron som en hisnande resa, ett heligt äventyr, ett uppbrott från livet utan Gud till ett liv i Guds närvaro.

Wohlin skriver: ”Kristen tro har för många blivit en kulturell tillhörighet snarare än ett verkligt liv med Gud, och den första kärleken till Jesus Kristus har ibland tynat bort. Alltför mycket har kyrkan anpassat sig till ett sekulariserat samhälle. Längtan efter att vara relevant för alla i en modern tid har gjort att den distinkt kristna rösten blivit alltför otydlig. Det sekulariserar kyrkan och gör den kraftlös. En del församlingar har därför tappat sin attraktionskraft och på en del platser har den profetiska rösten tystnat. Det är inget annat än en tragedi. För vem vill egentligen leva en kristendom som inte gör någon större skillnad?”

I Resan mot Gud vill Wohlin hjälpa läsaren att lyfta blicken och se nya perspektiv. På många sätt är boken en reseskildring där författaren delar med sig av sin egen personliga resa i tron, men också beskriver många resor till platser i världen där han fått förstå hur livskraftig den kristna tron är. Som ett exempel kan nämnas att nästan 100 000 människor varje dag blir medlemmar i någon slags kyrka, och varje vecka grundas tusentals nya församlingar.

”I den här boken försöker jag helt enkelt berätta om vad jag har iakttagit under mitt livs resa. Därför innehåller den alltifrån texter om den kristna trons centrum, till berättelser om människors resa mot Gud. I den återger jag forskning och statistik om vad som händer i världen just nu. Jag delar också med mig av erfarenheter från mitt eget liv och trosövertygelser – där jag försöker förklara några av de stora händelserna i Bibeln. Det kan kanske uppfattas lite spretigt. Men det är det här som jag sett, hört, läst och upplevt och det finns en tydlig röd tråd. Jag vill ge dig en bild av resan mot Gud och min förhoppning är att du ska se hur fascinerande den är. Jag har också försökt förstå hur Gud verkar i världen och hur kristenhetens situation ser ut i ett nytt årtusende. Så jag vädjar – läs min bok som en reseskildring eller en vägrapport – där jag har försökt att ge en bild av det som händer i världen.”

Om författaren
Sam Wohlin är gift med Fotoula och tillsammans har de två barn. Wohlin är pastor i Pingstkyrkan i Karlstad och har tidigare varit pastor och bibelskolelärare i Pingstförsamlingarna i Jönköping och Norrtälje.
Under många år har han regelbundet skrivit krönikor i tidningarna Dagen, Trons Värld, Hemmets Vän och Pingst.se. Wohlin har tidigare skrivit boken Själens obotliga längtan efter Gud och är medförfattare till böckerna I ljuset av återkomsten, Trons hemlighet och Kallad, bekräftad, överlåten.

Sagt om boken
”Äntligen har Sam Wohlins andra bok kommit! Jag älskar att följa med honom på resan mot Gud genom Ordet, kyrko-historien, resor ut över världen och i mötet med människor och församlingar. Sam personifierar Gudslängtan i sitt liv och sina böcker.”
– Chatrine Carlson, pastor Pingst Jönköping

”Mot bakgrunden av intresseväckande historiska återblickar och personliga erfarenheter från kyrkor på olika kontinenter ges en omfattande andlig vägledning fram till det som är den kristna trons kärna och uppdrag. En spännande resa som varmt kan rekommenderas.”
– Roland Hellsten, bibellärare och författare

”Sam Wohlin längtar efter förvandling och radikal förändring. Oförtröttligt lockar han oss in till en hängiven efterföljelse av Jesus och ett uppvaknade för en trött kyrka.”
– Pelle Hörnmark, pastor och ordförande för Pentecostal European Fellowship

”…denna bok tar oss verkligen med på en högst fascinerande och spännande resa till olika platser, tidsepoker och personer! Detta borgar för en uppfriskande variation och det finns något fräscht oförutsägbart över alla dessa möten och perspektiv som skapar spänning för läsaren.”
– Hans Weichbrodt, präst i Svenska kyrkan och inspiratör i Oasrörelsen