Case Management : bättre samordning effektivare vård – större delaktighet för patient och närstående
Case Management : bättre samordning effektivare vård – större delaktighet för patient och närstående
Kategorier: Den medicinska professionen Läkare / patientrelation Medicin och omvårdnad Medicin: allmänt Omvårdnad Omvårdnad och medicinska stödfunktioner
I delbetänkandet Patientens rätt: Några förslag för att stärka patientens ställning (SOU 2008:127) konstateras att «patientens ställning inom hälso- och sjukvården ibland är mycket svag». I delbetänkandet finns bl.a. förslag om ett förtydligande av verksamhetschefens skyldighet att utse en fast vårdkontakt för patienter i behov av samordning och kontinuitet. Ett angreppssätt för bättre samordningsstöd för patienten, effektivare resursanvändning och en direkt återföring till såväl vårdpersonalen som till patienten och dennes närstående är case management. Case management tillämpas inom vården på andra håll i världen men har inte mer än i begränsad omfattning prövats i den svenska vården. Vid systematisk användning av case management underlättas samverkan med fokus på patienten tvärfunktionellt och tvärprofessionellt. En case manager kan sägas vara «patientens advokat» med huvuduppgift att säkerställa att alla goda krafter samverkar i hela vårdkedjan.