Bläddra

Den mångkulturella förskolan – Motsägelser och möjligheter

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap

Den mångkulturella förskolan – Motsägelser och möjligheter

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Sedan 1970-talet har den svenska förskolan varit en del av samhällets politiska intentioner och en mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter. I dagens styrdokument beskrivs förskolan som en social och kulturell mötesplats som ska stärka och förbereda barnen för ett liv i ett allt mer internationaliserat samhälle. Genom arbetet i förskolan ska varje barn få möjlighet att känna del­aktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andra kulturer.

Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som:

  • förskolans uppdrag
  • det mångkulturella samhället
  • etnicitet och identitet
  • interkulturell pedagogik.

Det här en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Mot­sägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades.

Författaren har också haft som avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfaldsperspektiv.

Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.

Andra upplagan