Bläddra

Guidad lek i förskolan – Språkutveckling mellan undervisning och lek

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor

Guidad lek i förskolan – Språkutveckling mellan undervisning och lek

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här
Kan vi undervisa barn på ett lekfullt sätt så att de får möjlighet att utveckla språket och samtidigt stimuleras till socialt och kulturellt lärande? Detta är en av de viktigaste förskolepedagogiska frågorna i dag, när barn förutsätts lära sig ett ständigt växande innehåll i en snabbt föränderlig värld.

Här presenteras nu för första gången guidad lek i en svensk förskolepedagogisk kontext. Det är en forskningsbaserad arbetsmetod som används för att skapa lärande genom interaktion och delaktighet. Författaren beskriver hur metoden bygger vidare på den lekbaserade pedagogiska miljön som redan finns på svenska förskolor, och ger intresseväckande inblickar i internationell forskning på området. En lång rad praktiska exempel från svensk förskola lyfts fram, där författaren resonerar kring hur barnens utforskande stöttas genom guidad lek. Målet är att visa hur pedagogen kan göra aktiva och avgörande insatser för ett lekbaserat lärande hos barnen.

Guidad lek i förskolan är i första hand riktad till förskollärarstudenter och verksamma pedagoger i förskolan.