Bläddra

Hållbara texter : grunderna i formellt skrivande

Kategorier: Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt

Hållbara texter : grunderna i formellt skrivande

Kategorier: Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Köp här

Det formella skrivandet är ett viktigt moment i kurserna Svenska 1–3. Där passar den populära skrivhandboken Hållbara texter som presenterar grunderna i formellt skrivande för gymnasieelever och nyblivna högskolestuderande.Det formella skrivandet är ett viktigt moment i kurserna Svenska 1–3. Där passar den populära skrivhandboken Hållbara texter som presenterar grunderna i formellt skrivande för gymnasieelever och nyblivna högskolestuderande.

Läs mer
Målet med Hållbara texter är att öka medvetenheten om vad olika texttyper kräver och att träna förmågan att skriva läsvärda och självbärande sakprosatexter.

Hållbara texter börjar från början med handfasta råd om olika dispositionsmodeller och går systematiskt igenom skrivprocessens olika steg, med ett antal utvalda texttyper som slutmål. På vägen behandlas t.ex. styckeindelning, kärnmeningar och anpassning till olika läsare. Den pedagogiska berättartexten i boken utmärks av en mängd tydliga och åskådliga exempel.

Hållbara texter överbryggar glappet mellan gymnasiet och högskolan och fungerar som en introduktion till skrivandet i högre studier. I boken förklaras uppgiftsformuleringar som redogöra för, referera och analysera. Här presenteras också texttyper som tentamen, dugga, PM, referat, laborationsrapport och paper. Hur man handskas med källor och gör en korrekt källförteckning behandlas utförligt.

Den reviderade upplagan har utökats med kapitlet Språkliga verktyg för formellt skrivande, där argumenterande och utredande texter ingår. I kapitlet Vetenskapligt skrivande behandlas texter av vetenskaplig karaktär.

Om författarna
"Min bok utgår ifrån att formellt skrivande är ett hantverk som går att lära sig med systematisk träning, något som har blivit ännu viktigare i GY 2011."
Sofia Ask, lärarutbildare på Linnéuniversitetet i Växjö