Bläddra

Hitmakare i krukor : Ett porträtt av keramikern Kennet Williamsson

Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här

Hitmakare i krukor : Ett porträtt av keramikern Kennet Williamsson

Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här
“Hitmakare i krukor” publicerades ursprungligen i nummer 1 1992 (under rubriken “Hitmakare”) av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. Han knådar, vrider och slår leran hårt i arbets- bänken. Han skyr det otillgängliga, keramiken ska kännas i magen, beröra så många som möjligt. Kennet Williamsson, en sensualist som skapar keramik där gränsen mellan konst och hantverk suddats ut. Tove Gyllenstierna är skribent och redaktör. I början av 1980-talet var hon dagspressjournalist på Dagens Nyheter och Stockholmstidningen. Med inriktning på konsumentfrågor, design, relationer m.m. Sedan slutet av 1980-talet har hon varit fri skribent med uppdrag för bland annat Veckans Affärer, Form, Clic och Damernas Värld. Med inriktning på trender, relationer, design. Hon har gett ut två böcker, Designprinsen Sigvard Bernadotte och Nordiskt ljus hemma (varav den senare tillsammans med Ingrid Sommar). Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.