Kontaktmannaskap i äldreomsorgen
Kontaktmannaskap i äldreomsorgen
Vad innebär det att vara kontaktman i äldreomsorgen? Vilket ansvar har man och hur överensstämmer befogenheterna med ansvaret och uppdraget? Varför och hur ska man dokumentera? Hur avslutar man sitt uppdrag som kontaktman på ett bra sätt?
Dessa och många andra frågor om kontaktmannaskapet i äldreomsorgen får svar i denna bok. Som omsorgspersonal och chefer får man råd och vägledning om hur uppdraget som kontaktman kan utformas för att möta de äldres skiftande behov.
Författarna, alla med erfarenhet från praktisk äldreomsorg och från forskning och universitet, belyser även de svårigheter som finns i rollen som kontaktman. För att få kontaktmannaskapet att fungera krävs ett gemensamt förhållningssätt och tydliga rutiner på arbetsplatsen.
I boken finns en checklista som kontaktmannen och chefen kan använda för att säkerställa att kontaktmannaskapet verkligen fungerar.