Bläddra

Läroplan för förskolan – Lpfö 98. REVIDERAD 2016

Kategorier: Förskolan Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem
Köp här

Läroplan för förskolan – Lpfö 98. REVIDERAD 2016

Kategorier: Förskolan Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem
Köp här
Läroplan för förskolan 98 (reviderad 2016) säljs inte längre då en reviderad läroplan preliminärt utkommer i oktober. Versionen från 2016 finns däremot att läsa och ladda ner från Skolverkets webbplats. Så snart beställningsuppgifter finns tillgängliga registreras den kommande utgåvan på vår webb.



Nytt i Läroplan för förskolan. Reviderad 2016: avsnitt 2.5 Övergång och samverkan i läroplanen har uppdaterats och finns med i denna reviderade utgåva.


Den 1 juli 2011 verkställdes de närmast föregående förändringarna i förskolans läroplan då ändringar fram till och med SKOLFS 2010:35 lades till.

Övrigt kring innehållet: förskolans värdegrund och uppdrag, mål och riktlinjer, normer och värden, utveckling och lärande, barns inflytande, förskola och hem, uppföljning, utvärdering och utveckling, förskolechefens ansvar samt samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet.

Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska barnens utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmarfrämjas.

Verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt. Personalens förmåga att förstå och samspela med barnet och få föräldrarnas förtroende är viktig, så att vistelsen i förskolan blir ett positivt stöd för barn med svårigheter. Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen.