Bläddra

Ledarskap

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation

Ledarskap

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Köp här

Ledarskap – en interaktiv ansats är Libers senaste satsning inom den akademiska ledarskapslitteraturen och ger sig i kast med det moderna ledarskapet på ett utmanande sätt. Författarna - båda väl bevandrade i ämnet - beskriver ledarskapets historia pedagogiskt och underhållande fram till idag, och tar sig sakligt an ledarskapets olika perspektiv genom att resonera och problematisera såväl teori som praktik.

Läs mer
En central aspekt som författarna lägger vikt vid är ledarskapet i relation till följarskapet - en ofta förbisedd men nog så viktig faktor i ledarskapets uttryck. Resonemangen är väl förankrade i internationell forskning och teori, inte minst genom författarnas omfattande djupstudier av ledarskap - försök, interaktioner, utfall - i svenska och internationella organisationer.

Ledarskap - en interaktiv ansats är en utmärkt bok för ledarskapskurser inom högskolan, men också för vidareutbildning av chefer och chefsämnen. Den lämpar sig också för andra som vill bidra till en mer genomtänkt ledarskapspraktik inom till exempel företag, vård, skola och omsorg, då boken öppnar för nya insikter och perspektiv på ledarskap.

"Ledarskapsböckernas pärla"
"Författarna, båda företagsekonomer verksamma vid Lunds universitet, kritiserar övertron på enkla framgångsrecept och framhåller processen i bred bemärkelse och relationer som bärande delar i allt ledarskap; känsligt anpassat till situationen med coachning och förtroende som verktyg. Språket är väl anpassat sitt syfte. Boken illustreras av ett fåtal välvalda figurer och en fullödig referenslista avslutar denna ledarskapsböckernas pärla." Helhetsbetyg: 5. Publicerat i BTJ-häftet nr 9, 2021. Lektör Uno Nilsson.

Om författarna
Stefan Sveningsson är docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Mats Alvesson är professor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet.