Bläddra

Makten är serverad : Ett reportage om Erik Lallerstedt och Sveriges dyraste restaurang, Erik’s

Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här

Makten är serverad : Ett reportage om Erik Lallerstedt och Sveriges dyraste restaurang, Erik’s

Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här
”Makten är serverad” publicerades ursprungligen i nummer 3 1993 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. Erik’s i Gamla Stan är lunchtid landets ledande maktscen. Finansmän, kulturelit och glamorösa sossar surrar kring ­Lallerstedts förnäma fiskar och trängs kring de ”stenbeckska köttgrytorna”. En riktig guldkrog måste också ha ett lätt oanständigt drag. Det har Erik’s. Lars Peder Hedberg är en av två grundare till kommunikationsbyrån Intellecta och har varit utgivare av magasin som Sthlm City, Gourmet, Intrig och Corporate Intelligence, där han också medverkat som skribent. 1994 mottog Lars Peder Stora Journalistpriset i kategorin populärpress. Lars Peder arbetar idag som senior rådgivare på Intellecta Corporate. Han är också en av grundarna till White Guide, som förutom restaurang- och caféguider ger ut magasinet White Paper. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.