Bläddra

Missriktad välvilja – Falska föreställningar om företagens samhällsansvar

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Köp här

Missriktad välvilja – Falska föreställningar om företagens samhällsansvar

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Köp här

Allt fler storföretag omfattar och stöder numera aktivt den moderna föreställningen om "företagens samhällsansvar", ivrigt påhejade av personer och organisationer både i och utanför affärsvärlden.

David Henderson analyserar dessa tankegångar och ställer sig tvivlande till de programmatiska idéerna om "företagens samhällsansvar". Vad är det egentligen förespråkarna menar? Deras argument bygger inte bara på en felaktig syn på problem och händelser, utan också på en djup misstro mot företag i allmänhet och marknadsekonomi i synnerhet. Den moderna föreställningen om "företagens samhällsansvar" riktar sig mot kärnan i kapitalismen och äventyrar grunderna för framväxten av välstånd i världen.

David Henderson är gästprofessor i ekonomi vid Westminster Business School i London och var tidigare chefekonom vid OECD

Läs boken online här