Bläddra

Nationella minoriteter : språk och kultur i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik

Nationella minoriteter : språk och kultur i förskolan

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildningsstrategier och utbildningspolitik Utbildningsstrategier och utbildningspolitik: inkluderande pedagogik
Köp här

De nationella minoriteterna är en del av Sveriges gemensamma kulturarv och förskolan har enligt läroplanen ett särskilt viktigt uppdrag i att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Med kunskap om deras historia, hur de har behandlats av majoritetssamhället och vad det har fått för konsekvenser kan vi skapa möjligheter för barn att lära sig om och känna stolthet för vårt svenska kulturarv.

 

Boken handlar om Sveriges nationella minoriteter – sverigefinnar, tornedalingar, judar, romer och samer – och hur vi kan uppmärksamma dem i förskolan. Barn som tillhör en nationell minoritet ska ges förutsättningar att använda och utveckla sitt nationella minoritetsspråk och skapa en kulturell identitet. Detta är också kunskap som alla barn oavsett bakgrund har rätt att ta del av. 

 

Författarna ger en historisk tillbakablick på hur våra minoriteter haft det och till viss del fortfarande har det i vårt land. Därefter lyfts varje nationell minoritetsgrupp fram, deras bakgrunder, traditioner och språk. Varje kapitel innehåller rikligt med tips på aktiviteter, böcker, sånger och filmer som knyter an till de olika minoriteterna.

 

Lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk uppmärksammar särskilt barns rätt till sitt nationella minoritetsspråk och sin kultur. Förskolans personal behöver kunskap och verktyg för Varför och Hur de ska jobba med detta i barnens utbildning. I det arbetet är boken Nationella minoriteter – språk och kultur i förskolan en viktig pusselbit. Den vänder sig till alla som arbetar i förskolan och vill ge konkreta verktyg att använda i arbetet med läroplanens mål om nationella minoriteter.

 

Åsa Lundman är legitimerad förskollärare och har arbetat som rektor och utbildningssamordnare för flerspråkiga barn i Skellefteå. Åsa har lång erfarenhet av att kompetensutveckla och stötta förskolor i arbetet med att utveckla barnens minoritetsspråk.

 

Ulla-Maija Pesola, fil. dr i informatik, har arbetat som forskare och universitetslärare. Numera är Ulla-Maija informationssamordnare i Skellefteå där hon bland annat har som uppdrag att bygga upp förskoleverksamhet på minoritetsspråk.