Bläddra

Naturförskola : lärande för hållbar utveckling

Kategorier: Förskolan Outdoor schools / education Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Naturförskola : lärande för hållbar utveckling

Kategorier: Förskolan Outdoor schools / education Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här
Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl

Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan.

Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare.

Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv.

Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet.

Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt.

Innehåll:

FÖRORD

PROLOG

KAPITEL 1.

Med naturen som lärmiljö

Fördelar med lärande utomhus

Utemiljöns betydelse

Vikten av föräldrarnas medvetenhet

KAPITEL 2.

Djurkyrkogården

KAPITEL 3.

Utforskande arbetssätt

Material för utforskande lärande

Gruppsammansättningar

Arbetslagets roll

KAPITEL 4.

Kunskapsområdet språk

Verksamhetens betydelse för språkutveckling

Att använda dator

Främmande språk i verksamheten

KAPITEL 5.

Kunskapsområdet matematik

Vad är matematik?

Olika material och tekniker

Tillåtande miljö

Vilka delar inom matematiken och varför?

KAPITEL 6.

Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik

Luftexperiment

Utforskande material

Kemiexperiment

KAPITEL 7.

Dokumentation

Fokus på lärandesituationer

Noteringar

Fokusintervjuer med barnen

KAPITEL 8.

Samarbete med skolan

och det övriga samhället

Åldersintegrerat öppnar möjligheter

Samarbete med samhället

EFTERORD

REFERENSER