Bläddra

”Nu vill jag också prata!” : Betydelsen av demokratisk konflikthantering me

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

”Nu vill jag också prata!” : Betydelsen av demokratisk konflikthantering me

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
Författarna visar vikten av demokratisk konflikthantering mellan pedagoger och barn i förskolan. Syftet med studien är att utifrån en hermeneutisk och kritisk ansats synliggöra och problematisera hur pedagogers bemötande med barn i konfliktsituationer antingen möjliggör eller försvårar barns inflytande och därmed främjar eller motverkar förskolans demokratiska värden. Resultatet visar att pedagogernas barnsyn påverkar deras bemötanden i samspelet med barnen vid konfliktsituationer. Vidare framgår att tidsaspekten många gånger kan försvåra pedagogernas möjligheter att hantera konflikter utifrån barnens perspektiv. När pedagogerna är närvarande och empatiska samt lyhört förhandlar med barnen leder detta till demokratisk konflikthantering, medan pedagoger som utgår från sitt eget perspektiv och utövar makt eller helt undviker att hantera konflikter försvagar en demokratisk konflikthantering. Utifrån detta resultat finner författarna att pedagogernas bemötanden är av stor betydelse för barnens möjligheter att förankra demokratiska värden, vilket påverkar deras förutsättningar att formas till demokratiska individer i vårt samhälle.