Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet
Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet
Elever tycker ofta att frågorna är intressanta, men de fastnar lätt i att diskutera personliga värderingar och det finns en risk att det naturvetenskapliga innehållet och samhällskontexten går förlorad. Läraren behöver därför stödja eleverna i arbetet med att formulera frågor, arbeta källkritiskt, argumentera, planera undersökningar samt värdera resultat och information. Syftet med arbetsmetoderna är att stärka elevernas möjligheter att använda sig av dessa kunskaper i vardagslivet.
Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken.
Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola. Malin Ideland, docent i etnologi, Malmö högskola. Britt Lindahl, fil. dr i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad. Claes Malmberg, fil. dr i pedagogik, Malmö högskola. Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik, Umeå universitet. Maria Rosberg, fil. dr i fysik, Högskolan Kristianstad.