Bläddra

Styrka för unga – Del B : Olympisk lyftteknik för ungas styrketräning

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sport och idrott Sport, idrott och friluftsliv
Köp här

Styrka för unga – Del B : Olympisk lyftteknik för ungas styrketräning

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sport och idrott Sport, idrott och friluftsliv
Köp här
I del B av Styrka för unga lär du dig olympisk lyftteknik för styrketräning! Denna teknik är mycket bra för ungas styrketräning, oavsett idrott. Vi börjar med förberedande övningar och begrepp. Du får utförliga instruktioner i lyftteknik för styrketryck, styrkevändning, överstöt och knäböjning. Vi visar också hur man bäst korrigerar felaktig teknik för varje inlärningsmoment. OBS: Se gärna våra filmer på Vimeo och YouTube, "Styrka för unga - abc i styrketräning”, där vi visar alla moment i olympisk lyfteknik, med mera! Denna bok utgör del B av "Styrka för unga - ABC i styrketräning för idrottande barn och ungdomar". Del B är en fortsättning på del A, Långsiktig träningsuppbyggnad och en förutsättning för del C, Träningsprogram och tester. Om Styrka för unga - ABC i styrketräning för idrottande barn och ungdomar: I del A beskrivs långsiktig träningsuppbyggnad för ungas styrka i teori och praktik. Varför ska barn styrketräna? Ålder eller utvecklingsfas..? I vilka utvecklingsfaser bör man träna styrka/uthållighet/snabbhet? Träningsprogram anpassade för utvecklingsfas/ålder: Uppvärmning, rörlighet, kondition, uthållighet och styrka samt tips till coachen. Konsten att utveckla talang? Del A är en förberedelse för del B och C. I del B lär du dig olympisk lyftteknik för styrketräning! Denna teknik är mycket bra för ungas styrketräning, oavsett idrott. Vi börjar med förberedande övningar och begrepp. Du får utförliga instruktioner i lyftteknik för styrketryck, styrkevändning, överstöt och knäböjning. Vi visar också hur man bäst korrigerar felaktig teknik för varje inlärningsmoment. I del C får du 40 träningspass för att lära in rätt lyftteknik! Vi ger dig också pass i isometrisk (statisk) träning för unga, cirkelträning, övningar för smidighet, explosivitet, styrka, snabbhet och rörlighet med åldersanpassade fyspass samt 25 tester för ungas styrka. Bokserien är skriven av Inge Johansson, globalt respekterad expert inom styrketräning och välmeriterad rådgivare inom en mängd idrotter, med lång erfarenhet av såväl olympisk som elit- och ungdomsidrott. Författare: Inge Johansson Illustrationer: Börje Nilsson. Fotografier: Martin Nauclér, Peter Mild, Louise Landin. Redaktion och formgivning: Louise Landin, Web of Signs. Sociala medier: Jonas Pettersson (Vimeo, YouTube, Facebook, Instagram)