Tomhetens triumf – Om grandiositet, illusionsnummer & nollsummespel
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Tomhetens triumf – Om grandiositet, illusionsnummer & nollsummespel
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Läs mer
Det råder bred enighet om att vi lever i ett kunskapssamhälle och att högskoleutbildning för alla är vägen till framgång. Allt fler yrkesgrupper professionaliseras. Det goda ledarskapet sägs skapa det goda arbetslivet och de effektiva organisationerna. Och ekonomisk tillväxt och ökad konsumtion det goda livet. Varumärkta produkter uttrycker identitet och tjusighet. Men mycket av detta är substanslöst och rymmer inslag av bondfångeri och självbedrägeri. Bakom den till synes grandiosa världen lurar tomhetens triumf.
Om författarna
Mats Alvesson är doktor i psykologi och professor i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han är sedan flera år en internationellt känd organisations- och ledningsforskare, har publicerat ett femtontal böcker och har varit gästforskare vid bl.a. universiteten i Cambridge, Oxford och Melbourne.