Bläddra

Växa och upptäcka världen : tio steg i barnets mentala utveckling

Kategorier: Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Växa och upptäcka världen : tio steg i barnets mentala utveckling

Kategorier: Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Nu har holländska barnforskare goda nyheter till dig som förälder – och de ger dig goda råd så att du och ditt barn kan ta er igenom klängperioderna och komma vidare till nästa steg i barnets utveckling. Deras undersökningar visar att småbarn utvecklas i språng, inte fysiska utan mentala. De hävdar att alla småbarn går igenom tio viktiga språng vid nästan samma tidpunkter under de första tjugo månaderna av sitt liv.

I denna bok
? kan du lära dig att förstå ditt barn bättre
? kan du lära dig att känna igen de speciella tecknen på att barnet är på väg ta ett viktigt språng framåt i sin utveckling
? kan du lära dig hur du utnyttjar dessa språng i barnets utveckling, och hur du väljer rätt lekar och leksaker i de nya världar som barnet hamnar i
? kan du lära dig att acceptera och förstå barnets försök att öva in nya färdigheter
? får du lära dig att registrera barnets unika utveckling när det under sitt första år blir en personlighet
? får du först och främst ro i sinnet och tillit din egen förmåga att uppfostra ditt barn.

Detta är en småbarnsbok som inte liknar andra böcker om småbarn. Den kommer att vara en oumbärlig guide som tar dig igenom de avgörande första tjugo månaderna av ditt barns liv.

Ibland när jag är trött funderar jag på om jag gör rätt, särskilt när jag ständigt försöker få honom att sluta gråta. Jag är inte säker på om jag ska låta honom gråta eller om jag ska ta upp honom och trösta honom.

Det är nästan som om han väntar på något nytt som inte har inträffat än. Jag märker det när jag leker med honom. Det är något som fattas och jag vet inte vad det är, så det enda jag kan göra är att vänta.

När hon grät blev jag irriterad när andra människor talade om för mig att hon inte mår dåligt av att gråta. Det var det sista jag ville höra.

De flesta föräldrar känner säkert igen sig när de hör det här; de har varit med om liknande saker under de första två åren av deras barns liv. Nästan alla småbarn måste gå igenom oroliga perioder då deras föräldrar tänker: ”Är hon frisk? ”Är det något som är fel?” ”Gör jag rätt?”


Boken har sålt i 1 500 000 exemplar i världen.

Frans X. Plooij, född 1946, har studerat i Holland med Adriaan Kortlandt vid universitetet i Amsterdam, med Hein Oomen vid universitetet i Nijmegen och med Gerard Baerends vid universitetet i Groningen, där han doktorerade 1980. 1971-73 arbetade han och hans fru Hetty van de Rijt med Joan Goodall i Gombes nationalpark i Tanzania i östra Afrika, med fritt levande schimpansungars utveckling. 1973-76 arbetade han med Robert Hinde på Medical Research Council Unit med The Development and Integration of Behavior, University Sub-department of Animal Behaviour i Madengley, Cambridge, England. 1976-80 på The department of Developmental Psychology vid universitetet i Nijmegen, Holland, och från 1981 till 1993 var han chef för The Department of Research and Development vid Institutet för Barnstudier i Amsterdam, Holland, där han bland annat deltog i EU-projektet SOCRATES-LINGUA, som handlade om att skapa en innovativ inlärningsmetod för andra- och främmande språk för yngre skolbarn. Från 1993 till 1998 var han professor vid The Department of Developmental and Experimental Clinical Psychology vid universitetet i Groningen.

Han är för närvarande president för the International Research Institute on Infant Studies (IRIS) i Arnhem, Holland, initiativtagare till EU-projektet om ”Den interkulturella studien av barns regressionsperioder” (ISIRP) samt direktör för Kiddy World Promotions B.V., en konsultfirma som servar företag som tillverkar barnrelaterade produkter, som leksaker. Dr Plooij var vice ordförande för Information of the International Society for Human Ethology 1989-1993, vice ordförande för L´Institut Eurpéen pour le Development de tous les Enfants (IEDPE). Han har varit en av redaktörerna för tidskriften ”Ethology and Sociobiology” och är en av bisittarna i panelen för the Journal of Clinical Child Psychology and Psychiatry. Han är ordinarie medlem i flera internationella vetenskapssamfund som fokuserar på barns utveckling och etologi samt i New Yorks vetenskapsakademi. Förutom att dr Plooij har medverkat i ett flertal vetenskapliga publikationer har han skrivit flera bästsäljande böcker om föräldraskap, av vilka en, Växa och Upptäcka Världen, har getts ut på tolv olika språk, bland annat i USA och Japan.

Hetty van de Rijt, född 1944, studerade pedagogisk psykologi vid universitetet i Nijmegen, Holland, och arbetade efter sin examen på ett institut för mentalt handikappade. Från 1971 till 1973 studerade hon, tillsammans med sin man Frans X. Plooij, fritt levande schimpansungars utveckling med Joan Goodall i Gombes nationalpark i Tanzania. Från 1973 till 1976 studerade hon med professor Robert Hinde vid The Medical Research Council Unit The Development and Integration of Behavior. 1976 föddes dottern Xaviera. Hetty doktorerade i fysisk antropologi vid universitetet i Cambridge, England, 1982.

Som forskare vid universitetet i Amsterdam, Holland, mellan 1986 och 1990, studerade Hetty människobarns utveckling i sin hemmiljö genom direkta observationer, filmning, och djupgående intervjuer med dessa barns föräldrar. Som huvudförfattare, med sin man som medförfattare, skrev hon den bästsäljande boken ”The Wonder Weeks”, som har publicerats på tolv olika språk, bland annat i USA och Japan. Hon skapade en föräldrasupport och ett undervisningsprogram som kallas ”utvecklingssprångens hinder”, baserat på The Wonder Weeks, och har gett ut en vetenskaplig värderingsstudie för att rapportera resultaten av detta program. Hon dog alldeles för ung, vid 59 års ålder.