Sökresultat för Lärarförlaget...
Rensa filter?
Vad krävs av de rum där barn ska leka, lära och samspela – de platser där de ska utvecklas och bli sina bästa jag?
Följ med Katinka Vikingsen på en inspirerande genomgång av förskolans olika rum. Massor av konkreta tips, förslag och bildexempel visar på möjliga vägar framåt, oavsett om det gäller att strukturera…
Det ska vara kul att lära sig läsa och skriva.
Med den utgångspunkten utvecklade Jessica Ekberg och Monika Lång ett helt nytt arbetssätt för förskoleklassen. Resultatet blev bokstavstema – en lustfylld och ämnesövergripande undervisning med stort utrymme för estetiska lärprocesser. Elevernas intressen får ta…
Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
”De barn som behöver mest kärlek är de barn som ber om kärlek på svårast sätt.”
Hur känns det att vara den elev som skriker och bråkar? Och varför blir det så?
Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism…
Kategorier: Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkundervisning och språkinlärning Språkundervisning: teori och metod Undervisning i specifika ämnen
Ska du verkligen lära dig ett ämne, behöver du lära dig ämnesspråket och de sätt att skriva som är förknippade med ämnet. NO-ämnen har sina skrivsätt, språkämnen andra. Och dessa olika sätt att skriva behöver läraren visa sina elever, eftersom ämneskunskapen förmedlas genom dem.
Skrivdidaktiken har utvecklats i…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Undervisning i specifika ämnen
I arbetet med förskolans yngsta barn går lek och allvar hand i hand. Nyckeln för att arbeta med undervisning ar att hela tiden vara här och nu , nyfiken och lyhörd för vad barnen riktar sin uppmärksamhet mot.
I boken ger Lena Edlund exempel på hur pedagoger kan tillvarata de yngsta barnens lärstrategier och…
All undervisning måste inte vara digital. Men alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid.Det är utgångspunkten för antologin Slöjd i en digital skola. Redaktören Martina Rylander Lundström, själv lärare i slöjd och svenska, har samlat kollegor och forskare med olika perspektiv på hur skolämnet slöjd berörs och…
Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll i förskolans verksamhet?
Den här boken berättar om ett år på en norsk förskoleavdelning där rum, material, form och iscensättning ingår i ett dynamiskt nätverk. Projekten utgår från leken och inget…
Den berör också pedagogernas samarbete, det kollegiala lärandet, organisationen, samverkan med familjerna och mycket mer.
I den här antologin samlar Lena Edlund förskollärare, rektorer, lärare och forskare som delar med sig av sina erfarenheter och olika perspektiv. Tillsammans ger de en bred bild av hur förskolan…
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Språk och lingvistik Språkinlärning Språkpsykologi Språkvetenskap / lingvistik
Texter och bilder finns överallt i undervisningen är de i centrum. Skönlitteratur och faktatexter, konstverk och dokumentära bilder bjuder in till oväntade upptäckter och fördjupade samtal. Kan ett hav ligga i en sjö? Växer makaroner på träd? Varför är det synd om Haparanda? Kan det regna jordgubbar från himlen?
Med…
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.
I boken Psykologi för klassrummet visar de två…
I den svenska skolan har en enspråkig undervisning länge varit norm. Men i dag kommer många elever till skolan med en rad olika språkliga erfarenheter. I takt med att forskningen har visat positiva effekter av flerspråkighet och av att stödja elevers olika språkfärdigheter har styrdokumenten ändrats, men fortfarande…
Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans…
Ettåringar måste få leva och uppleva demokrati. Det är grundbulten i projektet som Johanna Appelquist och Helena Marken berättar om i den här boken. Vi får följa hur de yngsta barnen utforskar och skapar relationer till platser tillsammans med pedagogerna.
Författarna visar hur ett projekterande förhållningssätt och…
Den pedagogiska miljön i förskolan ska vara innehållsrik och inbjudande. Det ska finnas plats för lek och kreativitet. Samtidigt ska den stärka barnens nyfikenhet att utforska och erövra nya kunskaper.
Pedagogisk miljö i tanke och handling utkom första gången 2016 och är en uppskattad inspirationskälla i många…
Hur kan vi arbeta med hållbar utveckling i förskolan ekologiskt, socialt och ekonomiskt? Det handlar om arbetssätt, innehåll och förhållningssätt i vardagen. Skräpplockning och sopsortering ligger nära till hands, men det finns många andra sätt att arbeta med hållbarhet tillsammans med barnen, varsamt och nyfiket.…
När leken och lärandet får gå hand i hand blir barnen nyfikna och aktiva i sitt eget lärande. I Lärande lek i förskoleklass får man följa förskoleklasslärarna Annika Andréasson och Birgit Allard under ett läsår där barn och lärare arbetar mot målen genom att exempelvis lösa korsord, leka sjukhus eller ha en egen…
Att berätta en saga sätter andra spår än att högläsa ur en bok. Det muntliga berättandet skapar en varm och nära relation. Det främjar fantasi och kreativitet och stärker språkutveckling och identitet.Berättelsen blir en gåva som berikar barnens värld med nya begrepp och erfarenheter som de kan associera till saker de…
Kategorier: Hantverk och handarbete Livsstil, hobby och fritid Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
”Att lära genom att skapa hör framtiden till, och slöjden har här ett unikt bidrag att lämna till människors utveckling” skriver professor Roger Säljö i denna bok. Här beskrivs hur en pedagogiskt upplagd slöjdundervisning kan ta sig uttryck i ett modernt samhälle. Men också bakgrunden till att slöjd blev…
De bygger kunskap, relationer och en bänk
Nu är det inte på låtsas, nu är det inte i tanken. Nu är det på riktigt. Så sa ett barn när byggandet av en sittplats kom igång strax utanför förskolan Trollets gård i Kalmar.
En sittplats där gammeltanter och andra kan känna sig välkomna. En plats för möten som…
Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället är en av de kompetenser skolan ska förse eleverna med.
Skolan i en digital omvärld ger en bred och lättillgänglig översikt av de möjligheter och utmaningar som tekniken för med sig. Boken förklarar bakomliggande mekanismer som vi inte alltid ser och beskriver begrepp…
Man brukar säga att något sitter i väggarna. Jag brukar säga att ingenting sitter i väggarna. Det sitter i oss i dig och mig och vårt tyckande och tänkande om barn, barndom, förskola, samhälle, pedagogroll, kunskap och lärande.
I Det synliga barnet tar Martina Lundström ställning för att barns perspektiv är jämlikt…
Vad är yrkesdidaktik? Hur ser yrkesämnenas didaktik ut?
Tolv lärare på gymnasieskolans yrkesprogram som bedrivit egna licentiatstudier belyser här, tillsammans med några forskare, hur yrkesdidaktik kan ta form i en svensk kontext. Författarna lyfter viktiga aspekter av yrkeslärares arbete, så som bedömning,…
Kategorier: Förskolan Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Undervisning i specifika ämnen
I antologin Att bryta mönster relationer, normer och barns rätt lyfts olika aspekter i arbetet mot diskriminering och kränkningar i förskola och förskoleklass. Redaktören Margareta Öhman är psykolog och har tidigare skrivit flera böcker med relationellt perspektiv. Här har hon samlat praktiker och forskare från…
Pedagogikens pionjärer är berättelsen om tjugoen modiga och kontroversiella lärare och deras idéer. Alla har starkt påverkat den svenska skolan och förskolan, liksom vår syn på barn och kunskap. Deras gärningar spänner över fyra sekler, från Johan Amos Comenius till Paulo Freire, och över fyra kontinenter. Idéer hakar…
Skolledare drivs av en vilja att göra skillnad för sina elever. Att arbeta med ett elevnära skolledarskap innebär att fokusera på undervisningens kvalitet och elevernas lärande och resultat.Viviane Robinson presenterar fem forskningsbaserade kategorier av effektivt ledarskap som påverkar lärare och elever. Hennes…