Sökresultat för Liber AB...
Rensa filter?
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Ledarskap är svårt. Speciellt svårt – och speciellt avgörande – är ledarskapet i starkt påfrestande situationer. Hur gör man som chef och ledare för att situationen ska lösas på bästa sätt för alla inblandade? För att leda sin grupp, sitt företag, ja, kanske sitt land genom en svår händelse och komma…
En handbok för alla som arbetar i butik. Boken ger kunskap och mod att vilja och våga förändra och förbättra din verksamhet. Här får du veta hur du skapar en helhet i erbjudandet till kunden och hur du kan öka din försäljning och lönsamhet. Teori och internationell forskning varvas med många praktiska exempel.
Läs…
Socialkonstruktivism
-positioner, problem och perspektiv
Boken är en klar och pedagogisk introduktion i socialkonstruktivism – ett av de dominerande synsätten när det gäller förhållandet mellan natur och kultur.
Den nya diskrimineringslagen ställer krav på att arbetsgivare ska bedriva ett målinriktat arbete mot diskriminering och för likabehandling. Men vad betyder det och hur kan du göra?
Den här boken vänder sig till dig som är chef, fackligt ombud eller på annat sätt arbetar med personalfrågor. Förhoppningen är att den ska…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Vad är ett varumärke, och vad är det bra för? Varumärken handlar om att göra sig märkvärdig – för att särskilja sig ifrån andra och märkas. Det är den korta förklaringen. Vill du veta mer ska du definitivt läsa den här boken.
Läs mer
Allt du behöver veta om varumärken är skriven för dig som vill lära dig allt (du…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Organisationsteori och beteende
Vi känner alla till dem, vi har alla drabbats av dem och vi deltar alla i dem. Reviren. De är ett grundläggande mänskligt fenomen som finns inte minst på våra arbetsplatser, där de kan ställa till en hel del problem. Det finns, förenklat, tre slags revir: För svagt revir, där gruppkänsla och samhörighet saknas. För…
En inspirationsbok för alla som vill ha ett fruktbart samarbete mellan skolan och de invandrade familjerna – för barnens bästa. Författaren delar med sig av sina erfarenheter av att skapa konstruktiva möten.
Läs mer
Boken vill inspirera och stödja lärare att utveckla goda relationer till föräldrar med…
Den här boken innehåller goda råd och tips för dig som kommer att handleda eller som kommer att handledas. Här beskrivs såväl individuell handledning som handledning i grupp.
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
De senaste årtiondenas förändring av affärslandskapet och samhället ställer krav på företagen att förnya sina innovationsprocesser. Allt fler företag väljer nu att öppna upp sitt utvecklingsarbete och bjuda in utomstående aktörer. Öppen innovation är ett begrepp som börjat få fäste inom såväl näringsliv som…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Digitala kampanjer innebär en revolution inom marknadsföringen. Plötsligt går det att driva kampanjer utan behov av stora medieinvesteringar. Allt som krävs av dig är en genuin förståelse för internet som medium, och förmågan att skapa kreativa lösningar som fångar mottagarnas intresse.
Den här boken ger dig svar på…
De sociala medierna erbjuder fantastiska möjligheter för marknadsföring och opinionsbildning. Och det behöver inte kosta något!
Den här boken ger inspiration, idéer och många praktiska tips på hur du går tillväga. Du får lära dig hur du använder bloggar, Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, poddradio, e-post, Bambuser –…
Vad är du bra på och inom vilka områden uppnår du bäst resultat? När mår du bäst, har mest flyt och får mest gjort? Vilka projekt och uppgifter får dig att utnyttja dina talanger och styrkor till fullo? Har du fått dessa frågor av din chef på dina senaste medarbetarsamtal? Har du som chef ställt dessa så kallade…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Reklamjuridikguiden är en praktisk guide till de vanligaste lagar och branschregler som man kommer i kontakt med vid marknadsföring. Den svarar på de frågeställningar som dyker upp hos en annonsör och reklambyrå när de skapar och lanserar en ny reklamkampanj. Reklamjuridikguiden är en bok för alla som vill lära sig mer…
Scenarioplanering är en metod för företag att förutse och hantera framtida förändringar. I boken visar författarna med hjälp av vilka tekniker och verktyg det kan göras. Inspirerande läsning och pedagogisk kurslitteratur för strateger, företagsutvecklare och ledningsgrupp.
Läs mer
Kunde man ha förutsett krisen inom IT-…
Kategorier: Digital livsstil Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Guider och tjänster på nätet Informationsteknik Management och företagsledning Management: försäljning och marknadsföring Management: särskilda områden Sociala medier
Det nya sociala affärslandskapet kräver nya affärs- och marknadsföringsmodeller med fokus på samarbete, öppen innovation, snabbrörlighet, service marketing och enkel konsumtion exakt när den efterfrågas.
Det kräver ett helhetsperspektiv och en Lean-filosofi med fokus på att minska slöseri av kundens tid och energi.…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
En bok för alla som sysslar med kommunikation och reklam – i utbildning, företag, offentliga sektorn, organisationer, reklambyråer, konsulter osv. Den ger tolv tidlösa grundprinciper för kommunikation.
Boken fick hedersomnämnande i årets marknadsföringsbok 2007 av Sveriges Marknadsförbund.
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Miljöfrågan har för de flesta människor en stark etisk dimension, men konsumenter agerar miljövänligt utifrån en kombination av olika motiv och de vill framför allt ha produkter som är bättre både för miljön och för dem själva. Rätt hanterad kan miljöfrågan ge varumärket ny kraft och skapa förutsättningar för både…
Internet är stort, komplext, mångfacetterat och dessutom under ständig förändring. Det är också verksamhetskritiskt. Därför är det angeläget att ha en webbstrategi, en övergripande plan för hur man gör rätt saker – på rätt sätt – i rätt ordning – i digitala kanaler.
Den här boken är skriven för dig som på något sätt…
Jämställdhet lönar sig! Det ger bättre arbetsmiljö, bredare kompetens och större effektivitet. Men hur gör man för att nå och behålla de positiva effekterna av ökad jämställdhet? Boken tar fasta på möjligheterna att driva jämställdhetsarbete med hållbara resultat. Den introducerar en modell med arbetsredskap som kan…
I många organisationer har inköpsfunktionen genomgått en genomgripande förändring de senaste åren – inköpschefen sitter i ledningsgruppen och inköpsfunktionen anses vara central för lönsamheten. I boken visar författarna vilken betydelse det har om inköp ses som en del av kärnverksamheten eller inte, och hur detta i så…
Vad är det egentligen som händer när vi gör en affär? År 2009 lanserade Lars-Johan Åge den första vetenskapliga teorin om konsten att göra affärer genom avhandlingen Business Manoeuvring – A Grounded Theory of Complex Selling Processes. I den här boken visar han nu tillsammans med Per-Erik Holmgren hur teorin kan…
Nytt ledarskap för en ny värld
Världen omkring oss förändras i rasande fart. Blir allt mer gränslös, snabbrörlig, komplex. Vad betyder detta? Och hur ska företag och individer navigera i denna nya värld för att lyckas?
I den här boken argumenterar Jan Sandgren för att den nya verkligheten för med sig krav på en ny typ…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Finansväsen och redovisning Företagsekonomi och management Företagsredovisning och bokföring Redovisning
Är du chef? Har du ett ekonomiskt ansvar? Ekonomi för chefer är en praktisk och lättöverskådlig bok för dig som har ett affärsekonomiskt ansvar. Den innehåller just de kunskaper och arbetsmetoder som du behöver för att kunna fatta rätt beslut i varje situation.
Ekonomi för chefer ger dig en affärsmässig syn på ekonomi,…
Vinnande ledarskap är en handbok där du får kunskap att skapa en framgångskultur och där du får din verksamhet att blomstra.
Boken svarar på frågor om hur du som chef och ledare praktiskt gör för att sätta medarbetarna i centrum och låta dem som är de verkliga experterna komma med förslag till de bästa lösningarna. När…
Den här boken är för dig som tycker om att få som du vill. Den är även en inspirationskälla och ett utmärkt verktyg för dig som arbetar med marknadsföring eller försäljning. Du kanske är marknadschef och funderar över varför dina annonser inte ger den effekt som du önskar. Du kanske är krögare och vill få din meny att…
Effektiva team är ofta avgörande för ett företags framgång. Här får vi en översikt över användningen av team i olika typer av verksamheter, samt tips och råd om hur man kan skapa effektiva team.
Författarna beskriver vad team är och visar hur teamen är en naturlig del av de nya företagsstrukturer och…
Vår omvärld förändras i ett allt snabbare tempo och kompassnålen tycks snurra åt alla håll. På osäkra grunder ska viktiga beslut fattas i såväl privatliv som arbetsliv.
100 trender – din guide till framtiden är boken som skapar sammanhang i vår snabbföränderliga värld. Den hjälper dig att navigera i en omgivning där…
”Vi kände att vi inom företagsledningen kommit till vägs ände med ständiga toppstyrda besparingsinsatser, så nu var det dags att pröva något nytt …”
Citatet beskriver det som får allt fler verksamhetsledningar att bestämma sig för att anamma ett lean tankesätt som strategi för att utveckla sin verksamhet och nå sina…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
PERSONLIG GENOMSLAGSKRAFT – det vill säga förmågan att nå fram med sitt budskap till andra människor – har blivit en av vår tids högst prioriterade kompetenser hos chefer och medarbetare. Den goda nyheten i sammanhanget är att vi alla kan öka vår personliga genomslagskraft genom träning och genom att vara medvetna om…
Styrelsen inifrån – från formalia till framgångsfaktor ger en sällsynt och tankeväckande inblick i styrelserummen. Det är en personlig berättelse om styrelsearbete där författaren Sigrun Hjelmquist delar med sig av sina erfarenheter från mer än 30 olika bolagsstyrelser under 15 år. Hennes många styrelseuppdrag,…
Miljökapitalisterna är de svenska entreprenörer som tjänar miljardbelopp och samtidigt räddar vår planet. De har tidigt sett att det vi kallar miljöproblem också är världshistoriens största affärsmöjlighet. I den här boken får du läsa om deras historier och vad som gjort dem framgångsrika.
Boken beskriver också de tio…
Har du modet att leda i en digital och snabbt föränderlig omvärld?
En ny generation medarbetare, blivande chefer och kunder har landat. Denna unga generation är mer internationell, mer social och mer mediaorienterad än deras föräldrar någonsin skulle ha kunnat drömma om. De tar snabbt till sig trender och ny teknik.…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Nominerad till Årets HR-bok 2009!
Den här handboken beskriver hur du kan arbeta med gruppcoachning men också individuell coachning i grupp. Praktiska verktyg och konkreta tips på hur du kan gå tillväga varvas med exempel och en teoretisk bakgrund.
Att coacha grupper är den första boken på svenska i ämnet. Den vänder…
Att framföra ett budskap kan vara nog så svårt, men det svåraste i samtalet – att lyssna – hur gör man det?
Att hålla professionella samtal ingår i yrkesrollen för ledare, lärare och många andra. Den här boken är skriven för dig som vill bli mer trygg i rollen som samtalsledare. Den ger handgripliga råd kring konsten…
Försäljningen av det egna bolaget är för många företagare livets viktigaste affär. Tyvärr förlorar många stora belopp när de säljer sina företag på grund av otillräckligt förberedelsearbete och oprofessionellt genomförda säljprocesser. För att du som säljare ska få ut fullt värde och undvika problem gäller det därför…
Kategorier: Genusvetenskap Genusvetenskap: män och pojkar Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?
Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i…
En bok om föräldrarnas viktiga arbete med barn. Boken är ett redskap att arbeta med för att göra föräldrar mer aktiva i förhållande till barnet när det uppstår problem.
Den passar i alla universitets- och högskoleutbildningar med inriktning på barn, och även för dem som redan arbetar professionellt med barn. Barnets…
Den professionella anställningsintervjun är en praktisk handbok för dig som arbetar med urval och rekrytering. Den ger en beprövad metod för hur du kan genomföra professionella anställningsintervjuer och rekrytera rätt person till rätt jobb. Det är många gånger svårt att ta reda på om en person passar för ett arbete…
Vi älskar att dela med oss. Denna enkla princip är grunden för all virusmarknadsföring. Tekniken bygger på att människor självmant väljer att sprida vidare reklambudskap. Inte för att de får betalt för det – utan för att materialet är så starkt i sig självt. Genom att väcka känslor, engagera eller uppröra har…
BASbok i bokföring behandlar grunderna i kontering, bokföring och bokslutsarbete, både manuellt och med hjälp av dator.
Gratis tillgång till Sveriges mest använda ekonomiprogram!
Som elev kan du enkelt ladda hem Visma Spcs ekonomiprogram. Du får dessutom tillgång till övningsmaterial som du kan använda i dina studier.…