Bläddra
Sökresultat för Nordicom... Rensa filter?
Kategorier: Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap
This first MILID Yearbook is a result of a collaboration between the UNITWIN Cooperation Programme on Media and Information Literacy and Intercultural Dialogue, and the International Clearinghouse on Children, Youth and Media at NORDICOM, University of Gothenburg.
Köp här

Isbn: 9789186523640

Utgivningsår:20130420

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Blurring the Lines: Market-Driven and Democracy-Driven Freedom of Expression focuses on challenges from the market to free speech and how free speech can be protected, promoted and developed when lines between journalism and advertising are blurred. With contributions from 20 scholars in law, media studies and…
Köp här

Isbn: 9789187957369

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Åldersgrupper: ungdomar Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
It is with great pleasure that we present the 2018 Yearbook from the International Clearinghouse on Children, Youth and Media at Nordicom: Digital Parenting: The Challenges for Families in the Digital Age. The topics addressed in the 2018 Yearbook – how to relate to or mediate children’s use of digital media,…
Köp här

Isbn: 9789188855008

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: ungdomar Hälsa, sjukdom och missbruk: sociala aspekter Informationsteknik It: allmänt It: hälsa och säkerhet Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sociala och etiska frågor
What’s the problem in problem gaming? is a valuable contribution to the debates about young people’s gaming habits and the highly contested concept of video game addiction. The chapters in the volume provide a number of perspectives on the issue, such as players’ life conditions and lifestyle choices, problem gaming…
Köp här

Isbn: 9789187957888

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
The Nordic countries are stable democracies with solid infrastructures for political dialogue and negotiations. However, both the “Nordic model” and Nordic media systems are under pressure as the conditions for political communication change – not least due to weakened political parties and the widespread use of…
Köp här

Isbn: 9789188855282

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
The present work covers the Internet and telephony, television, newspapers and radio, with regards to subjects such as ownership, economics, distribution, production and consumption. Television and especially the Internet have been particularly important for the expansion and globalization of the media market. As a…
Köp här

Isbn: 9789186523145

Utgivningsår:20110126

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Det är viktigt att morgondagens medborgare ges möjlighet att utveckla en medie- och informationskunnighet som omfattar kunskap om, förmåga att använda, skapa och kritiskt reflektera kring massmedier, sociala medier, sin egen och skolans medieanvändning. För att nå dit krävs det att man under lång tid (sin skoltid) har…
Köp här

Isbn: 9789186523886

Utgivningsår:20140611

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Press och journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
To support joint efforts to protect journalism, there is a growing need for research- based knowledge. Acknowledging this need, the aim of this publication is to highlight and fuel journalist safety as a field of research, to encourage worldwide participation, as well as to inspire further dialogues and new research…
Köp här

Isbn: 9789187957505

Utgivningsår:20170503

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Jonas Ohlsson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600…
Köp här

Isbn: 9789188855787

Utgivningsår:20230609

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Bengt Johansson, Tomas Odén

Kategorier: Politik och statsskick Politisk aktivism Samhälle och samhällsvetenskap Valkampanjer och politisk reklam
Författarna anlägger flera vetenskapliga perspektiv på sitt ämne. Ett sådant utgörs av den statsvetenskapliga forskningen om svenska valrörelser, ett annat gäller företagsekonomisk forskning om företags reklambeslut och om konkurrensen på tidningsmarknaden, ett tredje är opinionsforskning om allmänhetens inställning…
Köp här

Isbn: 9789186523787

Utgivningsår:20140109

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Focusing on cross-media communication as it unfolds in everyday contexts, the idea of this book is not to provide a universal definition of ‘everyday life’ but to provide different insights into everyday life from a user-centric perspective on cross-media communication. A key contribution of the book will be a more…
Köp här

Isbn: 9789187957383

Utgivningsår:20161201

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: ungdomar Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Ongoing digitalization has fundamentally transformed the entire media landscape, not least the domain of news. The blurring of previously sharp distinctions between production, distribution and consumption have challenged the established news industry and brought into question long-held assumptions of what journalism…
Köp här

Isbn: 9789188855022

Utgivningsår:20181204

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Köp här

Isbn: 9789186523367

Utgivningsår:20120319

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Ulrika Facht, Jonas Ohlsson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Det svenska medielandskapet utvecklas i ett nära samspel med det med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska…
Köp här

Isbn: 9789188855435

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Gregory Ferrell Lowe, Christian S. Nissen, Christian Edelvold Berg, Robert G. Picard, John D. Jackson, Josef Trappel, Erik Nordahl Svendsen, Chris Hanretty, Tom Moring, Sebastian Godenhjelm, Annette Hill, Jeanette Steemers

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Film-, tv- och radioindustri Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
In September 2007 the BBC rounded up an international group of the usual suspects for a conference. Public broadcasters, policy makers and media researchers from Britain and beyond deliberated Repositioning Public Service Broadcasting: The BBC Charter Renewal and its Global Aftermath. Emphasising the global aftermath…
Köp här

Isbn: 9789186523169

Utgivningsår:20110323

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Oluf Jørgensen

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Free access to public records is crucial to democratic control and participation. Rules of law and legal practice concerning access and secrecy are of far-reaching significance to all sectors of society and to the relationship between citizens and the state. Access to Information in the Nordic Countries demonstrates…
Köp här

Isbn: 9789186523992

Utgivningsår:20141016

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Jonas Ohlsson, Ulrika Facht

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Försäljning och marknadsföring Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Press och journalistik Reklam och annonsering
Kampen om reklamen handlar om vad digitaliseringen av reklammarknaden har fått för konsekvenser för de nordiska medieföretagens möjligheter att finansiera sin journalistiska verksamhet. I takt med att konkurrensen om reklaminvesteringarna har ökat har många medieföretag fått se sina reklamintäkter sjunka, i vissa fall…
Köp här

Isbn: 9789187957543

Utgivningsår:20170510

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB

av:Christopher Ali, Manuel Puppis

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Public Service Media (PSM) across Europe and beyond are increasingly under pressure, with both their role in a digital environment and their funding widely scrutinised. As a result, PSM organisations are constantly in a defensive position. Following attempts to demonstrate their “public value”, discussion is now…
Köp här

Isbn: 9789188855749

Utgivningsår:20230620

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Boken innehåller artiklar i vilka olika forskargrupper och enskilda forskare vid svenska universitet och högskolor analyserar och diskuterar aktuella frågeställningar kring medier. Här ges också en exposé över fyra decenniers medieutveckling. Därefter följer en samlad statistisk översikt över svenska medier, indelad i…
Köp här

Isbn: 9789186523794

Utgivningsår:20140219

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
War reporting has traditionally been a male activity. Elite sources like politicians, high ranking military officers and state officials are collectively still dominated by men, and it will take more than the presence of an increased number of female journalists to change this male hegemony. There is, though, no…
Köp här

Isbn: 9789187957420

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Olle Findahl

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I det närmaste alla barn och ungdomar i åldrarna 9 till 24 år i Sverige använder internet. De flesta använder internet dagligen, ju längre tid ju äldre de är. Men det innebär inte att de har slutat använda traditionella medier, säger professor Olle Findahl, som har genomfört en undersökning av barn och ungas…
Köp här

Isbn: 9789186523381

Utgivningsår:20120301

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Having traditionally been institutions mainly concerned with knowledge preservation and presentation, cultural institutions are increasingly trying to enable audience participation and co-production. A major explanation behind this shift is the possibilities (and demands) brought about by new technology. Media…
Köp här

Isbn: 9789187957925

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000…
Köp här

Isbn: 9789188855480

Utgivningsår:20210527

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BE

av:Edward Humphreys

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Rapporten undersöker det juridiska ramverket och de juridiska osäkerheter som råder gällande utveckling, produktion och handel med programformat på framför allt svensk men också på skandinavisk, europeisk och internationell nivå. Programformat i den här bemärkelsen har vanligen avsett TV-program (och har därför ofta…
Köp här

Isbn: 9789186523176

Utgivningsår:20110408

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Gender equality has been a hallmark for the Nordic countries for decades and they are used to being among the top five in the Gender Gap Index conducted by the World Economic Forum. There is a political consensus that society should ensure that both men and women have the same rights, obligations and possibilities. In…
Köp här

Isbn: 9789187957000

Utgivningsår:20141126

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Eva Novrup Redvall, Christa Lykke Christensen, Pia Majbritt Jensen

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Åldersgrupper: ungdomar Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: tv och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Scandinavian children and adolescents’ media consumption has changed dramatically in the past decade. Films, series, and social media content on global platforms like Netflix, Disney+, and YouTube are now a major part of young people’s media diet, while encounters with domestic films, series, and platforms are in…
Köp här

Isbn: 9789188855800

Utgivningsår:20231023

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Film-, tv- och radioindustri Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
In this transitional, transformative era for media it is both daunting and exciting to consider, the implications of what RIPE stands for: Re-visionary Interpretations of the Public Enterprise. RIPE is a unique network that hosts a biennial gathering of scholars from around the world who share a particular interest in…
Köp här

Isbn: 9789186523848

Utgivningsår:20140317

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Jonas Ohlsson

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Press och journalistik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
I den här rapporten presenteras och diskuteras den strukturella och ekonomiska utveck­lingen inom den svenska dagspressen under 2000-talet. För datainsamling och analys svarar fil. dr Jonas Ohlsson, medieforskare vid Nordicom vid Göteborgs universitet. Rapporten har genomförts på uppdrag av Medieutredningen (Ku…
Köp här

Isbn: 9789187957468

Utgivningsår:20170301

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Inequalities are the unwanted companions of media and communication. Tradi­tional analogue mass media were criticized for creating inequalities by being biased, serving hegemonic interests, and accumulating far too much power in the hands of mighty industrial conglomerates. Under the digital regime, most inequalities…
Köp här

Isbn: 9789188855107

Utgivningsår:20190322

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Boken och litteraturen har varit föremål för fem större statliga utredningar – den första tillsattes 1948 och därefter kom utredningarna 1968, 1982, 1996 och 2002. Fyra av utredningarna har bok i namnet medan 1968 års mer omfattande utredning benämns litteraturutredningen men slutbetänkandet bär titeln Boken. Den…
Köp här

Isbn: 9789186523428

Utgivningsår:20120523

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BH

av:Johan Lindell

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: internet, digitala medier och samhälle Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sociala klasser
Det är jobbigt att prata om klass. Men faktum är att Sverige är ett klassamhälle där människor med olika tillgång till ekonomiskt och kulturellt kapital konkurrerar om posi­tioner, inflytande och status. Vi lever i ett samhälle där klass ger upphov till specifika livsstilar och kompasser. Smaken för nyheter utforskar…
Köp här

Isbn: 9789187957987

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Politik och statsskick Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Statsskick och politiska processer Statsskick: demokrati
To what extent do structures and conduct of leading news media correspond with requirements of contemporary democracies? Based on a root concept of democracy and several empirical indicators, the Media for Democracy Monitor (MDM) delivers a panorama of the news media’s performance regarding freedom, equality, and…
Köp här

Isbn: 9789188855398

Utgivningsår:20220929

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Rapid and dramatically changing digital and converging media and communication processes have given rise to new questions about the relations between children, youth and media. These processes have prompted many in research and in the debate to reformulate and re-approach basic questions at new levels and from new…
Köp här

Isbn: 9789186523213

Utgivningsår:20110613

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Köp här

Isbn: 9789187957055

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB

Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
In 2016, the world commemorated the sestercentennial adoption of His Majesty’s Gracious Ordinance Relating to Freedom of Writing and of the Press. The passage of the Ordinance in 1766 in Sweden – which at the time comprised today’s Sweden and Finland – was preceded by intense political and scholarly debate. Peter…
Köp här

Isbn: 9789187957635

Utgivningsår:20170830

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Johan Lindell, Fredrik Stiernstedt, Peter Jakobsson

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
The media systems of the Nordic countries have for long been characterised by universality, freedom, trust, and cooperation between stakeholders. In comparative media systems research, the Nordic countries have been described as belonging to a single model – the Nordic media welfare state. The future of this model is…
Köp här

Isbn: 9789188855886

Utgivningsår:20240327

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

av:Johanna Stenersen

Kategorier: Barns hälsa Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Familj och hälsa Hälsa, relationer och personlig utveckling Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Populärmedicin och hälsa
This book focuses on children and young people in relation to media and health issues. Such issues represent central debates in contemporary society and pose major challenges for researchers and practitioners in a number of fields. Several contributions deal with possible risks to the health and well-being of children…
Köp här

Isbn: 9789186523893

Utgivningsår:20140922

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BC

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Digital technology has become a natural part of our daily lives and requires new skills, know­ledge and attitudes. Everyone can create their own media content and share it with others, and the distinction between reception and perception is erased. This development represents a marked departure from the traditional…
Köp här

Isbn: 9789187957482

Utgivningsår:20221019

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BB

av:Karin Hellingwerff, Ulrika Facht

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Mediebarometern belyser människors konsumtion av alla slags medier en genomsnittlig dag, oavsett distributionsteknik. Syftet var redan från starten att beskriva tendenser och förändringar i människors mediekonsumtion över tid, snarare än att fokusera nivåer enskilda år. Undersökningen genomfördes första gången 1979 och…
Köp här

Isbn: 9789188855121

Utgivningsår:20190524

Utgivare: Nordicom

Mediatyp: BE