
Kvalitativa metoder i strategisk kommunikation
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Författarna tar bland annat upp frågor om hur intervjuer med chefer och professionella kommunikatörer kan genomföras, vilka utmaningar intervjuer som genomförs i andra kulturer innebär och hur vetenskapliga studier kan genomföras med utgångspunkt i diskursanalys eller ett historiskt perspektiv. Boken presenterar också nya, alternativa sätt att använda mer traditionella kvalitativa metoder. Exempelvis ger nya medier möjligheter att genomföra observationer och intervjuer. Fokusgruppintervjuer på nätet, netnografi, multimodalanalys och deltagande visuell metod är exempel på andra metoder
som tas upp i boken.
Boken vänder sig första hand till studenter inom strategisk kommunikation, men lämpar sig även väl för studenter inom andra ämnen som intresserar sig för organisationers kommunikation. Den är också relevant för yrkesverksamma kommunikatörer, PR-konsulter, projektledare, webbredaktörer, marknadsförare eller andra som arbetar med organisationers kommunikation.