
Empati – Nyckeln till samarbete i professionella samtal
Empati – Nyckeln till samarbete i professionella samtal
Innehållet är uppdelat i fyra teman:
Att förstå hur empati fungerar och varför empati skapar samarbete
Att skapa en god relation genom medveten närvaro
Att framkalla motivation och vägleda genom empati
Att genomföra samtal som hjälper – tre steg du tar i samtalstrappan.
Hjälpande samtal är en viktig del av många yrkesroller. Fördelen med att förlita sig på just empati i sådana samtal är att empatin ingår i vår medfödda repertoar. Empati är ingen svårbehärskad teknik utan ett naturligt sätt att vara som alla kan utveckla genom träning. Forskningen visar att professionella samtal som bygger på empati i högre utsträckning leder till samarbete, välmående och medverkan i åtgärder. Empati – Nyckeln till samarbete i professionella samtal vänder sig till yrkesverksamma inom skola, vård, omsorg, socialt arbete och till personer i ledarskapsposition.