Bläddra

Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi

Kategorier: Bilar Fordon Livsstil, hobby och fritid Motorfordon
Köp här

Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi

Kategorier: Bilar Fordon Livsstil, hobby och fritid Motorfordon
Köp här

Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel.    Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige.    Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.

Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.