Bläddra

Känslofyllda rum : den mediala socialiteten – att titta och beröras

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Psykologi Psykologi: känslor Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Socialpsykologi och gruppsykologi
Köp här

Känslofyllda rum : den mediala socialiteten – att titta och beröras

Kategorier: Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Psykologi Psykologi: känslor Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Socialpsykologi och gruppsykologi
Köp här
Vad gör att pulsen ökar under actionscener, ögonen tåras inför ett grymt öde och känslan av förlust infinner sig när tv-serien tar slut? Hur påverkar tv-tittandet oss som medmänniskor och individer?

I Känslofyllda rum beskriver mediaforskaren Anja Hirdman det vardagliga umgänget med medier genom vilka vi möter och upplever andra människor, händelser och omvärlden. Med utgångspunkt i ny forskning kring känslor och kroppar från fält som socialpsykologi, kulturstudier och neurovetenskap ställer författaren frågor om betraktandet av andra: varför berörs vi och hur överförs känslor mellan skärm och tittare.

I fokus står skärmkulturen och den erfarenhet som tv:n fört med sig av att uppleva situationer och känna inför omvärlden utan att själv kroppsligen vara där. Hur väcks vår empati och antipati av sätten att berätta i fiktion och icke-fiktion?