Bläddra

En kort bok om akvedukten i Håverud

Kategorier: Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Socialhistoria och kulturhistoria
Köp här

En kort bok om akvedukten i Håverud

Kategorier: Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Socialhistoria och kulturhistoria
Köp här

En kort bok som bland annat handlar om hur Nils Ericson kom på idén att rita en akvedukt som skulle byggas i Stockholm, på Bergsunds mekaniska verkstad och fraktas i delar till Håverud för att sättas samman med 33 000 nitar. Ja, det hade allt varit roligt att vara med när de satte den på plats, 83 ton tung och 10 meter över forsen. 

Nils Ericson hade ägnat hela sitt liv åt att utveckla transporter på vatten och räls. Kanske kunde han inte låta bli att samla sin erfarenhet och kunskap till en sista stor utmaning att bygga Sveriges första akvedukt. I mer än hundra år hade man funderat över hur kanalen skulle byggas för att lösa den branta forsen i Håverud med stränder av mjuka bergarter. Nils Ericson hade gått i pension när han fick frågan om han ville ta uppdraget att bygga Dalslands kanal. Han hade betytt mycket för utbyggnaden av Sveriges kanaler och järnvägsnät. Att det fanns ett järnvägsnät som band samman Malmö, Göteborg och Stockholm blev oerhört viktigt för den snabba utvecklingen under 1800-talet och Nils Ericsons hade blivit berömd, adlad och fått medaljer och ordnar av finaste slag. Akvedukten skulle bli kronan på verket.  

Fakta om Akvedukten i Håverud:

Invigning den 19 september 1868 av Kung Karl XV

Byggkostnad 1 365 000 kronor Längd 32,5 meter

Lyfthöjd 9,9 meter

Material järnplåt, sammansatt av 33 000 nitar

Djup 1,8 meter Egen vikt 83 ton

Totalvikt när den är fylld ca 300 ton

Byggnadsminnesförklarad år 2013

Varje år passerar tusentals båtar genom akvedukten och de fyra slussarna i Håverud från början av juni till slutet av augusti.