Bläddra

Anatomy of a descent / Nedstigandets anatomi

Kategorier: Djur och natur i konsten (stilleben, landskap, marinmålningar) Fotoböcker Fotografi Konst Konst: teman och motiv
Köp här

Anatomy of a descent / Nedstigandets anatomi

Kategorier: Djur och natur i konsten (stilleben, landskap, marinmålningar) Fotoböcker Fotografi Konst Konst: teman och motiv
Köp här
Hanna Ljungh utforskar relationen mellan det organiska och det oorganiska, mellan människan och berget. Hon ägnar sig särskilt åt den materia vi benämner som sten, mark, jord, land. Här ingår tankar om antropocen, resursfördelning och vad vi människor ytterst består av. I boken Anatomy of a Descent presenteras Hanna Ljunghs arbete genom ett urval av hennes verk från åren 2011–2018. Texterna som följer verken är författade av filosofen och konstkritikern Lars-Erik Hjertström Lappalainen, musikkritikern och estetikforskaren Johan Redin samt poeten Jonas Gren. Därtill finns ett utdrag ur Jonna Bornemarks bok Det omätbaras renässans (2018), med ett samtal mellan curatorn Lisa Rosendahl och Hanna Ljungh infogat som marginalnotiser i texten. Bokens olikfärgade papper, liksom inslag av kalciumark, ger kopplingar till de material och rum som Ljungh arbetar med. Genom typografiska kompositioner och inverteringar visualiserar textmassorna olika lager och nivåer, i höjdled såväl som i sidled. Ett urval av objekten i serien Curiosity Cabinets: You, me, rock, mountain: commodities of the quantified universe (2017–2018) samt performance- och ljudinstallationen Seismic Event (2017) förmedlas genom grafisk representation utförd av Sandra Praun & Oscar Guermouche. Specialutgåvan är kompletterad med detaljer från I Am Mountain – Measurements (2015). Verket består av ett mullrande ljud baserat på Hanna Ljunghs inläsningar av höjdmätningar av Kebnekaises sydtopp sedan 1880. En av konstnären egenkonstruerad seismograf reagerar på ljudet och registrerar det på en rullande pappersremsa. Delar från utskriften utgör specialutgåvans omslag. I Am Mountain – Measurements visades för första gången 2016 på Anna Bohman Gallery (tidigare AnnaElle Gallery) i Stockholm. Utskriften till omslaget gjordes på utställningen ARKTIS på Biologiska museet i Stockholm, 16 september 2018. Varje omslag är unikt samt stämplat och signerat.