Bläddra

Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska litteratursamhället 1959–1982

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

Cavefors : förlagsprofil och mediala mytbilder i det svenska litteratursamhället 1959–1982

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Förlagsbranschen och bokbranschen Förlagsbranschen och bokbranschen, press och journalistik Industrier och branscher Kulturvetenskap och medievetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Medievetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
Bo Cavefors bokförlag var verksamt 1959–1982. Dess förgrundsgestalt har beskrivits som ”den radikala vänsterns förläggare framför andra”, men verksamheten var aldrig ett renodlat vänsterprojekt. Tvärtom inkluderar utgivningslistan kontroversiella namn från hela den politiska skalan. Genom den så kallade Caveforsaffären i slutet av 1970-talet, blev förlaget rikskänt. Händelseförloppet, som inkluderade ett rättsfall, två konkurser och indraget kulturstöd, gick som en följetong på de svenska dagstidningarnas kultursidor. I denna studie undersöker Ragni Svensson Bo Cavefors bokförlag, dess roll och betydelse samt den starka mytbildning som uppstod kring förlaget i samband med dess dramatiska nedläggning.