Bläddra

Chelsea Girls

Kategorier: Biografiska romaner Skönlitteratur Skönlitteratur i översättning Skönlitteratur: specialutgåvor
Köp här

Chelsea Girls

Kategorier: Biografiska romaner Skönlitteratur Skönlitteratur i översättning Skönlitteratur: specialutgåvor
Köp här

»Oerhört gripande med sitt nakna porträtt av poetens ego, sårbart men hungrigt.« | Interview   

»Med Chelsea Girls etablerar sig Eileen Myles som en av USA:s stora författare.« | Chris Kraus 

»En rolig, sinnlig och suggestiv skildring som luktar och smakar av det queera och vildsinta New York på 1980-talet.« | Jenny Aschenbrenner, Svenska Dagbladet 

»Eileen Myles skriver tidlöst och oförfalskat.« | Gordana Spasic, GP

Med Chelsea Girls [1994] förnyade Eileen Myles den självbiografiska romanen som genre, och gjorde stor konst av sitt liv. En oförställd, opolerad, ömsint och inte minst sinnrikt komponerad text genom vilken författaren filtrerar sina livsminnen: Uppväxtens katolska uppfostran, livet med en alkoholiserad far. Den labila ungdomstiden. En tumultartad kamp för överlevnad som poet och som öppet lesbisk i sjuttio- och åttiotalets New York. Myles blixtbelyser den unga kämpande konstnärens liv - alkoholen, drogerna och sexet - och formulerar samtidigt en berättelse om den utforskande kärleken och flykten från de rigida kulturidentiternas fängelse. 
Chelsea Girls är en rapport från en författares läroår, lika aktuell nu som när den först publicerades. I svensk översättning av poeten Helena Eriksson. 

EILEEN MYLES , född i Cambridge, Massachusetts 1949, är en amerikansk författare. Myles hör till samtidens mest hyllade amerikanska poeter. Av litterära priser och stipendier hen tilldelats kan nämnas Shelley-priset från Poetry Society of America, Lambda Book Award, stipendierna Guggenheim Fellowship samt Warhol Foundation / Creative Capital.

»Omskakande läsning, med så mycket droger och sprit att jag nästan är redo för avgiftning efter att ha läst klart.« | Pekka Heino, GQ

»Eileen Myles verk har alltid varit kompromisslöst direkta, en framåtvänd presentation av sig själv, på samma gång sårbar som granskande.« | The New York Review of Books