Bläddra

När Fantomen blev svensk. Vänsterns världsbild i trikå

Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här

När Fantomen blev svensk. Vänsterns världsbild i trikå

Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Köp här
»Aman har rott i land något så ovanligt som ett folkbildande uppdrag som lyckas beröra alla: nostalgiska gubbar, Sverigevänner, gammelvänster och postkoloniala teoretiker förenen eder!» /Valerie Kyeyune Backström, Expressen

»I en underhållande och skarp analys undersöker Robert Aman hur en amerikansk superhjälte blev en osannolikt stark ’svensk’ populärkulturell ikon och ideologisk kraft.» /Erik Jersenius, Corren

»Varför blev Fantomen så otroligt populär i Sverige? Amans välskrivna och gediget researchade bok ger svar på en del saker jag emellanåt undrat över.» /Joakim Lindengren, Dagens Nyheter


Hur kan en amerikansk superhjälte i blå trikåer, som har anklagats för både rasism och sexism, bli en svensk nationalhjälte?

Seriefiguren Fantomen dyker upp i svensk press redan i början på 1940-talet, men det är först på 1970-talet, ett decennium när en kraftig vänstervåg sköljer över Sverige, som Fantomen på allvar blir ”svensk”. Tidningen får då ett svenskt redaktionsråd, ”Team Fantomen”, som låter Fantomen ägna sig åt allt från kolonial befrielsekamp till jämställdhet och till att öppna ett Konsum i djungeln. Och mitt i alltihop är Fantomen förstås en närvarande pappa, fattas bara.

Fantomen-gestalten förkroppsligar kort sagt ambitionen bakom svensk utrikespolitik och det faller uppenbarligen både gamla och unga läsare i smaken. Under 70-talet är det faktiskt fler som läser om hans kamp mot sociala orättvisor än som läser "Expressen". I sin bok undersöker Robert Aman – kulturskribent, serieforskare och biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet – hur detta var möjligt och hur seriens dialog med det omgivande samhället mer konkret såg ut.

Hans bok låter oss möta både superhjälten i trikåer och ett Sverige i en politisk och social brytningstid.

Robert Aman, f. 1982, är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet där han forskar och undervisar om tecknade serier.