Bläddra

Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet, 2 uppl

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: matematik och naturorienterande ämnen Läromedel: naturorienterande ämnen Läromedel: samhällskunskap och social omsorg Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen

Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet, 2 uppl

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: matematik och naturorienterande ämnen Läromedel: naturorienterande ämnen Läromedel: samhällskunskap och social omsorg Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Hur farligt är det att sola? Är ekologisk mat alltid det bästa alternativet? Är det bra att ta fem kronor extra betalt för plastkassarna i affären? Vilka konsekvenser får den globala uppvärmningen och vad kan vi göra som individer och på ett strukturellt plan? Den här typen av frågor möter eleverna: samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan arbeta med SNI i grund- och gymnasieskolan.

Genom att stödja eleverna i att utveckla kompetenser som att formulera frågor, arbeta källkritiskt, planera undersökningar samt värdera resultat och information, stärker lärare elevernas möjligheter att använda sina kunskaper i samhällslivet. Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken som riktar sig till lärarstudenter och lärare i både grund- och gymnasieskola.

Margareta Ekborg, professor emerita i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning, Malmö högskola.

Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot etnologi, Malmö högskola.

Britt Lindahl, professor emerita i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad.

Claes Malmberg, professor i naturvetenskapens didaktik, Högskolan i Halmstad.

Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap, Umeå universitet. Maria Rosberg, universitetslektor i fysik.