Bläddra

Varför jag inte längre pratar med vita om ras

Kategorier: Diskriminering och jämlikhet Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala och etiska frågor Socialhistoria och kulturhistoria
Köp här

Varför jag inte längre pratar med vita om ras

Kategorier: Diskriminering och jämlikhet Historia Historia och arkeologi Historia: särskilda händelser och ämnen Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala och etiska frågor Socialhistoria och kulturhistoria
Köp här

»En politisk, tillgänglig och kompromisslös bok som fått människor att prata om ras och rasism.« Årets bästa böcker 2017 The Guardian

För några år sedan började journalisten Reni Eddo-Lodge blogga om sin frustration över debatten om rasism i Storbritannien. I ett inlägg med rubriken Varför jag inte längre pratar med vita om ras skrev hon ut sin ilska över det faktum att det offentliga samtalet formuleras och kontrolleras av dem som aldrig själva direkt påverkats av rasism: vita människor. Hennes text slog an en känslosträng, och läsare från hela världen strömmade till för att bidra med egna erfarenheter.
Reni Eddo-Lodge bestämde sig för att gräva efter de utsatta känslornas kärna. I Varför jag inte längre pratar med vita om ras utforskar hon den så ofta utraderade svarta historieskrivningen. Och skärskådar den benhårda länken mellan klass, kön och ras. Resultatet är en brännande och nödvändig studie i strukturell rasism på 2000-talet.
Boken har både blivit en stor säljsuccé och fått ett översvallande mottagande. När skådespelerskan Emma Watson nyligen lade upp en bild på sig själv och boken på Instagram fick inlägget över 5 miljoner gillamarkeringar på två dagar.

RENI EDDO-LODGE [f. 1989] är en brittisk journalist inriktad på feminism och strukturell rasism. Varför jag inte längre pratar med vita om ras [Why I'm No Longer Talking to White People About Race, 2017] är hennes debut, som blivit flerfaldigt prisbelönad och en stor säljsuccé i Storbritannien. Boken fick ett översvallande mottagande och valdes till en av årets bästa i The Guardian och The Times.

»Det här är en bok som bett om att få bli skriven. Det är den sorts bok som kräver en framtid där vi inte längre kommer att behöva den. Oumbärlig.« Marlon James, författare till Bookerpris-vinnaren En kort krönika om sju mord

»En av årets bästa böcker.« The Times