Vallmomodellen del 2 presenterar en balanserad syn på den tidiga läs- och skrivinlärningen för vårterminen i årskurs 1, där såväl den tekniska sidan som den språkliga förståelsen har sina givna platser. Boken är en direkt fortsättning på Vallmomodellen del 1 med fokus på den resterande delen av alfabetet och det utökade lärandet hos eleverna. Här ges tydlig vägledning i läs- och skrivinlärningens olika steg och moment, och syftet med båda böckerna är att ge läraren ett verkningsfullt redskap för att så tidigt som möjligt fånga upp de elever som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. Detta illustreras med hjälp av vallmoblommans kronblad, ett kronblad för varje huvudområde: avkodning, inkodning, förståelse samt kreativt skrivande. Fröställningen i blommans mitt symboliserar den språkliga färdigheten som har direkt inverkan på samtliga fyra huvudområden. Vallmomodellen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Inger Fridolfsson ger en tydlig vägledning i läs- och skrivinlärningens olika steg och de moment som elever ibland har bekymmer med. Syftet med Vallmomodellen är att ge läraren ett verkningsfullt redskap för att så tidigt som möjligt fånga upp de elever som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. Digitala resurser med kopieringsunderlag som Lottospel, diktamen och bedömning av avkodning medföljer boken.
Denna andra upplaga av boken har kompletterats med två arbetsböcker riktade till eleverna: Vallmomodellen Arbetsbok 3, Vallmomodellen Arbetsbok 4 och Vallmomodellen Arbetsbok 5. Dessa kan även köpas i 5-pack.