Läsa
Kategorier: Språk och lingvistik
Läsa ger en gedigen grund inför de fortsatta svenskstudierna. Läromedlet hjälper läraren att ge eleven en positiv start i arbetet med att bli läskunnig och lära sig svenska. På kort tid etableras de svenska språkljuden och en fungerande läsning.
Arbetssättet i Läsa är baserat på att man separerar förståelsen av det lästa från den inledande läsinlärningen. Eleven tränar på läsning med hjälp av stavelser och etablerar på så sätt kopplingen mellan ljud och symbol. Inledningsvis är all läsning i elevboken nonsensläsning men allteftersom blir en större andel av läsningen förståelsebaserad. Läsinlärningen kombineras i elevboken med skrivträning, inte främst i avsikt att etablera skrivandet utan för att stödja minnet genom görandet – något som är extra viktigt för den som levt länge som icke-läsande. Arbetet med läsinlärningen, som det sker genom elevboken och det extramaterial som finns som komplement, bör kombineras med andra språkutvecklande arbetssätt. På så sätt kan man på kort tid nå såväl en grundläggande läsning och en kommunikativ kompetens.
Läsa riktar sig till skolår 4–9, språkintroduktion på gymnasiet och SFI.
Detta är elevboken till Läsa. Den innehåller de läs- och skrivövningar som arbetssättet i läsa utgår ifrån.
Under fliken Extramaterial ligger författarens introduktionsbrev till boken, där hon förklarar Läsas tankegång och arbetssätt.