Denna bok vänder sig till läsare som vill veta mer om 
dagens bokmarknad och biblioteksväsende. Hit hör 
också journalister, politiker med inflytande över den 
fortsatta utvecklingen samt anställda på biblioteken 
och studerande i olika medieprogram.
Först ges en historisk summering av bokmarknadens och bibliotekens framväxt. Därefter redovisas dagens mediemarknad, biblioteksväsende och genom vilka distributionskanaler böckerna når ut till läsarna och biblioteken. Bokmarknadens koncentration mot ett fåtal aktörer berörs. Bibliotekens urvalsprocess vid medieinköp diskuteras och hur upphandlingen går till.
Den allt mer kommersialiserade bokmarknaden har inneburit ökad satsning på kändisförfattare, populärlitteratur och bästsäljare, vilket eroderar de stora förlagens kvalitetsstatus. Samtidigt har bokmarknaden demokratiserats genom den digitala tekniken, som gör det möjligt för envar att ge ut böcker. Nätbokhandeln pressar den traditionella, och på förlagen funderar man över hur hoten från e-boken och ökad egenutgivning bör bemötas.
Avslutningsvis berörs bokmarknadens utveckling 
och förändring i ett litteratursociologiskt perspektiv.
Sune Axelsson är forskare och förläggare på Akfeo 
Förlag. Han är också författare till tre diktsamlingar 
och en essäbok.