Bläddra

Akademisk resa

Köp här

Akademisk resa

Köp här
Ingemar Lind, Akademisk resa. Sin egen resa startade Ingemar Lind 1952 med femton år vid Uppsala universitet där han förvärvade en doktorsgrad i matematik och också rika erfarenheter både som student och yngre lärare. Även kårlivet engagerade honom. Han var Förste kurator (1Q) vid Kalmar nation 1958 och vice ordförande för universitetets studentkår 1963. Efter uppsalaåren har Ingemar Lind varit en betydelsefull aktör vid flera av brytpunkterna i högskoleväsendets utveckling, särskilt vid universi-teten i Linköping och Örebro. Han tillhörde ”Gründergenerationen” vid etableringen av universitetsfilialen i Linköping och spelade en viktig roll vid dess omvandling till Filosofiska fakulteten vid Linköpings högskola och därefter för upphöjelsen av detta lärosäte till universitet. Och han var – tillsammans med Göran Graninger – den drivande kraften bakom etablerandet av den unika temaforskningen vid Linköpings universitet. Som Rektor vid högskolan i Örebro, 1990-99, bidrog han starkt till utvecklingen där, både i fråga om forskning och utbildning, och han spelade en avgörande roll för högskolans erhållande av universitetsstatus. Efter sin pensionering har han som styrelseordförande – från 2001 – vid högskolan i Trollhättan/Uddevalla bl.a. tagit initiativet till ett samlat campus i Trollhättan – som fr.o.m. 2006 bär det nya namnet Högskolan Väst. Lind initierade i samverkan med Stig Strömholm Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) och har haft ett flertal särskilda uppdrag, bl a som enmansutredare åt regeringen, 1999-2000, avseende "Högskolans styrning". Boken utgör ett värdefullt tidsdokument, men Ingemar Lind betonar med skärpa att hans framsällning inte gör anspråk på någon fullständighet eller sanningsenlighet i vetenskaplig mening. ”Boken handlar bara om vad jag själv upplevt och reflekterat över,” konstaterar han. Men innebörden i detta är likafullt att alla med intresse för högskoleväsendets utvecklingsdramatik under de senaste decennierna här finner en rik kunskapskälla i form av personliga närbilder från en akademisk resa, som nu varat i mer än femtio år.