Bläddra

Den svenska enhörningen : storyn om Spotify

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Företagshistoria Industrier och branscher It-sektorn Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Musikindustri
Köp här

Den svenska enhörningen : storyn om Spotify

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Företagshistoria Industrier och branscher It-sektorn Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Musikindustri
Köp här

<b>"Boken som avslöjar allt"</b> <i>Veckans Affärer</i><br><br>

<b>"Myten om Spotify effektivt nedmonterad"</b> <i>Dagens Nyheter</i><br><br>

<b>"Om Spotifys framgångssaga berättar de nyanserat och engagerat."</b> <i>Sydsvenskan</i><br><br>

Ett svenskt bolag har i grunden förändrat hur människor världen över lyssnar på musik. Att Spotify lyser som den svenska företagshimlens klaraste stjärna står bortom allt tvivel.<br><br>

Men Daniel Ek och Martin Lorentzons skapelse har gjort misstag och brutit mot lagen, fått kritik, backat tillbaka, tagit efter andra, försökt på nytt och lyckats. De sagolika framgångarna till trots har Spotify aldrig gjort en enda krona i vinst. I stället har bolaget ständigt behövt uppfinna sig själva på nytt för att säkra ett fortsatt inflöde av riskkapital.<br><br>

<i>Den svenska enhörningen</i> berättar om Spotifys krokiga resa till musik- och techvärldens absoluta mittpunkt.<br><br>

*<br><br>

<b>Pelle Snickars</b> är professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

<b>Rasmus Fleischer</b> är forskare i ekonomisk historia.