Bläddra

Ecce Leones! Om djur och odjur i bildkonsten

Kategorier: Konst Konst: teman och motiv Konstformer Konsthistoria Övrig grafik
Köp här

Ecce Leones! Om djur och odjur i bildkonsten

Kategorier: Konst Konst: teman och motiv Konstformer Konsthistoria Övrig grafik
Köp här
Citatet som utgör bokens huvudtitel, "Ecce Leones!" eller "Se lejonen!", är ett citat från en medeltida engelsk dopfunt vars skål bärs upp av två lejon. Frågan är om de är djävulska eller gudomliga, eller bådadera. Lejon kan i likhet med många andra djur i medeltidens vildvuxna fauna tolkas på flera olika sätt.
Här ges läsaren först en introduktion till gångna tiders djursymbolik och sedan åtta kapitel som belyser olika djurs och odjurs användning under olika tider och i olika kontexter. Förutom lejon behandlas hur bilder av bl.a. papegojor, delfiner, apor, hundar, katter, råttor, sjöjungfrur och drakar ska läsas i olika ikonografiska sammanhang, i allt från antika mosaiker till 1700-talets målade epitafier.

Den rikt illustrerade (93 bilder, de flesta i färg) antologin har redigerats av Lars Berggren och Annette Landen, båda konsthistoriker. De nio kapitlen är författade av forskare från de nordiska länderna inklusive Estland: Lars Berggren, Morten Stige, Søren Kaspersen, Åsa Ringbom, Carsten Bach-Nielsen, Stina Fallberg Sundmark, Anu Mänd, Ragnhild M. Bø och Lennart Karlsson. De flesta av texterna är skrivna på svenska men även sådana på danska, norska och engelska ingår. Alla är försedda med en sammanfattning på engelska.

”Se lejonen! manar denna vackra, lärda och rikt illustrerade antologi. […] Boken utgör en tilltalande introduktion till djuren i äldre ikonografi, och spänner som sådan över flera media och material: bland dem målningar på duk, träsnitt, skulpturer, reliefer och dopfuntar i sten, portaler i trä, keramiska skålar, lampor och mynt av varierande metaller. Överallt, visar det sig, har djuren åskådliggjorts, och fåtts att bära olika former av symbolik och narrativa roller – inte sällan kontrasterande eller kompletterande sådana.” Henrik Otterberg i Iconographisk Post – Nordic Review of Iconography.