Bläddra

Alla barn har samma rättigheter : En bok om hedersvåld

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Mänskliga och medborgerliga friheter och rättigheter Politik och statsskick Politiskt kontroll och politisk frihet Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sociala och etiska frågor Våld i samhället
Köp här

Alla barn har samma rättigheter : En bok om hedersvåld

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: barn Mänskliga och medborgerliga friheter och rättigheter Politik och statsskick Politiskt kontroll och politisk frihet Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Sociala och etiska frågor Våld i samhället
Köp här

Lättillgänglig bok om hedersrelaterat våld och förtryck.

Du som arbetar med barn och unga ska vara bekant med vad hedersvåld är och förstå dess bakomliggande mekanismer, ha förmågan att upptäcka tidiga varningssignaler och veta vad du som enskild yrkesverksam ska och bör göra för att hjälpa dem som är utsatta. Till din hjälp finns den här boken.

År 2002 mördades Fadime Sahindal, och Sverige uppmärksammades på våld i hederns namn. Nu, 20 år senare, har vi tydliga skrivningar om hedersrelaterat våld i svensk lagstiftning.
Men hedersvåld är fortfarande en laddad fråga.

Susanna Udvardi är Steg 1-utbildad KBT-terapeut och arbetar strategiskt och operativt på landets största kombinerade kvinno-, tjej- och brottsofferjour - Frezonen. Hon är också en ofta anlitad expert inom våld i nära relationer, mäns våld mot kvinnor samt hedersrelaterat våld och förtryck.

Sandra Pilemalm är legitimerad SO-lärare i samhällskunskap, historia, religion och geografi åk 7–9 och har arbetat på högstadiet i drygt tjugo år. Hon har lång erfarenhet av skolutveckling och har bland annat arbetat som förstelärare i fem år. Idag är hon chef för Välkomsten som tar emot nyanlända barn och för modersmålsenheten i Burlövs kommun.

Susanna och Sandra saknade ett lättillgängligt material om vad hedersrelaterat våld och förtryck innebär och hur det ska hanteras i främst socialtjänst och skola. Den här boken är resultatet av deras arbete.