Bläddra

Barockens anda

Köp här

Barockens anda

Köp här
Barockens anda behandlar de intellektuella och kulturella strömningarna i vid mening under barocktiden (1540-1700). Dessa står i viktiga avseenden i motsättning till den föregående renässansens ideal med dess förhärligande av den hedniska antiken. Barocken kallas ofta den triumferande motreformationens konst och kan sägas ha kodifierats vid det av påvemakten anordnade, 1563 avslutade tridentinska kyrkomötet. Den hade emellertid som man kan förstå av sammanhanget medvetet betydligt vidare implikationer än de rent konstnärliga och författaren gör en vid exposé över filosofi (Descartes, Pascal, Spinoza), statsteorier (Campanella, Hobbes), naturvetenskap (Copernicus, Galilei, Newton), litteratur och musik förutom konst. Författaren försöker finna gemensamma drag hos dessa yttringar av det tidigmoderna europeiska medvetandet och betonar sådana fenomen som balansen i rörelsen, illusion visavi verklighet, deismen (Gud är närvarande överallt därför att han inte finns på någon närmare bestämd plats). Ett tjugotal biografier om de behandlade personligheterna är inbakade i framställningen. Anne-Laure Angoulvent är statsvetare och barnbarn till Collection Que sais-je?-grundare, Paul Angoulvent. Hon är för närvarande även förlagschef för den franska jätteserien.