Bläddra

Efter Linné : linnélektioner – idéhäfte 6

Köp här

Köp här
Ur recension i BTJ 2008:08
Detta idéhäfte ingår i serien "Linnélektioner", som tagits fram inom ramen för Skolprojekt Linné. Även om de andra idéhäftena och inspirationshäftet i serien också tar upp tiden efter Linné, välkomnas detta material. Här knyts all kunskap ihop och författarna lyckas väcka fascination inför den nya biologin." (Christina Stolle)

Disapriset har instiftats av Uppsala universitet och Studentbokhandeln i Uppsala. Hederspriset 2008 uppmärksammade serien Linnélektioner och gick till Britt-Marie Lidesten och Christina Polgren, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, för "deras framgångsrika insatser att i Linnés anda inspirera till ett undersökande tematiska och tvärvetenskapligt arbete i skolan".

Upptäckternas tid är just nu! Häftet "Efter Linné" vill väcka fascination inför den nya biologin. Syftet är att inspirara till att söka fördjupade kunskaper inom evolution och molekylärbiologi.

Biologiämnets expansion är närmast explosionsartad och nya forskningsrön inom molekylärbiologi och miljö är dagliga nyheter i massmedia. Molekylärbiologiska metoder förenar idag många olika områden inom biologin och öppnar nya möjligheter till förståelse av komplexa sammanhang. På 1700-talet, Carl von Linnés tid, låg fokus på att beskriva, namnge och systematisera organismvärlden. De nya metoderna har medfört att systematiken, beskrivningen av organismernas släktskap, återfått en stark ställning inom biologin.

Efter Linné fokuserar på evolution samtidigt som ett ekologiskt perspektiv genomsyrar innehållet. Den första delen av häftet visar exempel på den molekylärbiologiska bakgrunden till evolutionen, medan den andra delen handlar om organismerna och miljön. Exemplen i häftet visar på utvecklingen från de enklaste bakteriecellerna till de gröna växterna.

Efter Linné hör till seien Linnélektioner som tagits fram inom ramen för Skolprojekt Linné. I serien ingår ett större inspirationshäfte (även översatt till engelska och japanska) och sex idéhäften med olika ämnesinriktning.

Huvudförfattare och redaktör är Britt-Marie Lidesten, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik