Boken Förskolans pedagogiska rum med plats för alla sinnen handlar om de pedagogiska miljöernas betydelse för verksamheten. Hur kan man skapa något nytt i gamla lokaler och inspirera till lek, lärande och ge barn möjlighet till inflytande?
I boken finns exempel på hur pedagoger i förskolor reflekterat över och på olika sätt förändrat den inre miljön, till exempel skapat verkstäder i stället för avdelningar, utvecklat rum för alla sinnen och prioriterat en hälsofrämjande förskola.
Innehåll:
Förord / Birgitta Kennedy
Miljön en mötesplats för lärande / Karin Björkman
Perspektiv på pedagogiska miljöer / Karin Björkman
Verkstäder ger valmöjligheter / Annika Claesdotter
Möblera för lek / Annika Claesdotter
Med rum för många barn / Annika Claesdotter
Harmoni ger energi / Titti Olsson
Tankar startas överallt / Annika Claesdotter
Rum för alla sinnen / Karin Björkman
Alla barn har särskilda behov / Titti Olsson
Litteraturförslag