Bläddra

Förskollärarens metod- och vetenskapsteori

Kategorier: Filosofi Filosofi och religion Forskning och informationshantering Lärare Pedagogik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation Vetenskapsmetod

Förskollärarens metod- och vetenskapsteori

Kategorier: Filosofi Filosofi och religion Forskning och informationshantering Lärare Pedagogik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation Vetenskapsmetod
Köp här
Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.

Läs mer
I den andra reviderade upplagan finns nya exempel på studier av internationalisering, barns flerspråkighet, naturvetenskapliga arbetssätt och digitalisering i förskolan. Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet.

Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.

Om författarna
Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan.

Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag.

Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.