Bläddra

Infektionsmedicin : kliniska situationer

Kategorier: Infektionssjukdomar och smittsamma sjukdomar Klinisk medicin och internmedicin Medicin och omvårdnad Sjukdomar och rubbningar
Köp här

Infektionsmedicin : kliniska situationer

Kategorier: Infektionssjukdomar och smittsamma sjukdomar Klinisk medicin och internmedicin Medicin och omvårdnad Sjukdomar och rubbningar
Köp här
Infektionsmedicin är en lärobok som täcker de flesta viktiga infektionstillstånd som vi möter i svensk sjukvård.

Bokens pedagogiska upplägg skiljer sig från traditionella medicinska läroböcker. De 21 medverkande författarna presenterar egna upplevda situationer som speglar den kliniska vardagen. Varje kapitel inleds med en beskrivning av en autentisk klinisk situation som du som blivande läkare kan möta på en vårdcentral eller akutmottagning. Efter att viktiga differentialdiagnoser diskuterats förs ett resonemang kring den aktuella patientens infektion avseende symtom, diagnostik och behandling, men även kring profylax, epidemiologi, smittskyddsaspekter samt patogenes och behov av framtida forskning. I mötet med en patient behöver läkaren ha beredskap att reflektera kring möjliga differentialdiagnoser, och flera av dessa diagnoser presenteras därefter med samma upplägg.

I denna andra upplaga har fem nya kapitel och tre nya författare tillkommit. En klinisk situation med en covid-19-patient presenteras, inklusive olika aspekter på denna sjukdom. Dessutom presenteras en lungtransplanterad patient och en patient, som vårdas på IVA efter bukkirurgi. Kapitlet om antibiotika har reviderats och det har också tillkommit två kapitel om aktuella läkemedel mot virusinfektioner respektive invasiva svampinfektioner.

De autentiska situationerna underlättar studentens lärande och utmanar den egna förståelsen samt det differentialdiagnostiska tänkandet, genom möjligheten att finna egna frågeställningar till det aktuella tillståndet.

Infektionsmedicin främjar fördjupande och reflekterande diskussioner om den kliniska praktiken. En bok som författarna i sina roller som lärare hittills saknat i undervisningen av läkarstudenter och praktiserande läkare.