Lärandets grunder : teorier och perspektiv
Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning.
De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är:
• individens utveckling och den lärande hjärnan
• lärande som erfarande, förståelse och samband
• lärande, interaktion och teknologi
• direkt och indirekt lärande
• lärande, språk och kommunikation
• lärande som reproduktion och lärande för framtiden
• deltagande och demokrati.
Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.