Bläddra

Mad women : a herstory of advertising

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: reklam och samhälle Personliga berättelser Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Köp här

Mad women : a herstory of advertising

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Genusvetenskap Genusvetenskap: kvinnor och flickor Kulturvetenskap och medievetenskap Medievetenskap Medievetenskap: reklam och samhälle Personliga berättelser Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Köp här

Succéboken i ny utgåva!

Efter 27 år i reklambranschen slog det mig plötsligt att nästan alla böcker jag läst om branschen är skrivna av och om män, the Mad Men. Det ville jag ändra på, inte minst till en yngre generation reklamkvinnor som ställer samma frågor som jag gjorde: Hur är det att vara kvinna i branschen? Var finns våra förebilder? Var är vår historia? 

Mad Women är en av de första i sitt slag; en bok som belyser bristen på jämställdhet och perspektiv i reklambranschen genom personliga berättelser och reflektioner från kvinnorna i branschen. En bransch som påverkar hela samhället och därmed oss alla, vare sig vi är verksamma i branschen eller konsumenter. Med i boken finns några av branschens giganter såsom Mary Wells Lawrence, den första kvinnliga VD:n som fick sitt bolag börsnoterat i New York och Shelly Lazarus som i många år varit med på Forbes lista över de 100 mäktigaste kvinnorna i världen, samt spännande svenska förmågor som Anna Qvennerstedt och Nina Åkestam.

KVINNORNA I BOKEN:   
Christina Knight
Shanteka Sigers 
Cilla Snowball
Joanna Wong 
Catrin Vagnemark
Mary Wells Lawrence
Stefanie Wurst
Shelly Lazarus
Marianna Ghirlanda 
Rakhshin Patel
Jean Grow
Anna Quennerstedt
Susan Hoffman
Margaret Key
Nunu Ntsihingila-Njeke
Kat Gordon
Nina Åkestam Wikner

"This book is a well-needed, empowering and inspirational accountof women s experiences of the ad industry. An industry which fartoo long has lacked the perspective of half of the population; thevery half which to such a large extent represents the consumer.Therefore, everyone who wants to shape our future industry shouldput it on their reading list immediately." MARY WELLS LAWRENCE, CEO & COPYWRITER 

"Christina Knight has taken it upon herself to shine a light on thegreatest advertising thinkers, from the incomparable Mary WellsLawrence to legends like Cilla Snowball and Shelly Lazarus, toyoung women in the industry today. She offers inspirationalstories of talent, fortitude and sheer hard work. Women are stillwoefully under-represented in advertising, especially in the seniorroles. This book is packed with 17 reasons why that must change."
PHILIOP THOMAS, CHAIRMAN CANNES LIONS 

Christina Knight är en av Sveriges mest framstående Creative Directors med över 35 års erfarenhet av reklambranschen. Hon är en flitig och uppskattad föreläsare över hela världen och undervisar även på flera av Sveriges reklamskolor. Christina är prisbelönt både för sitt ledarskap och sin kreativitet och sitter också ofta i juryn för utmärkelser såsom Cannes Lions, Guldägget, 100 Wattaren och Eurobest.

Den första utgåvan av boken togs fram i samarbete med Komm! (Sveriges kommunikationsbyårer) som ett steg i jämställdhetsarbetet i reklambranschen. 

Tillsammans förändrar vi världen! OLIKA är ett flerfaldigt prisbelönat förlag som utmanar stereotyper med normkreativitet. Vi brinner för jämställdhet och hållbarhet och klimatmärker våra böcker med FSC, Svanen och fossilfri energi.