Bläddra

Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen

Kategorier: Barn- och ungdomslitteratur Biografier och litteraturvetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik Normer och attityder Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala och etiska frågor
Köp här

Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen

Kategorier: Barn- och ungdomslitteratur Biografier och litteraturvetenskap Litteraturvetenskap och litteraturkritik Normer och attityder Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala och etiska frågor
Köp här
Under hela vår livstid omges vi av normer som vi måste förhålla oss till. Det kan till exempel handla om vad vi gör, vad vi har på oss, vem vi är, hur vi ser ut och vem vi är tillsammans med. Var och en har rätt att få utvecklas som den unika individ den är och inte begränsas av normer. Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen lyfter fram barn- och ungdomsböcker som på något sätt vidgar våra traditionella normer. Det är en tipsbok som innehåller sammanfattningar om barn- och ungdomsböcker som presenteras under åtta olika rubriker: kropps- och funktionsnormer, könsnormer, etnicitetsnormer, familjenormer, sexualitetsnormer, socioekonomiska normer, genusnormer och övriga normer. Det finns mer än 250 sammanfattningar och därtill många förslag på fler titlar. Genom att presentera och arbeta med normkreativa böcker kan vi låta alla barn och ungdomar få känna igen sig och känna sig inkluderade i den litteratur som de tar del av, i överensstämmelse med deras hår- och hudfärg, familjeform, funktionsspektra, könsroller, sexualitet, etnicitet etcetera. Maria Heimer har arbetat som utvecklingspedagog på Resurscentrum i Staffanstorps kommun. 2008 utsågs hon till Årets skolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteket som hon arbetade på till Årets skolbibliotek.