Bläddra

Pojken med guldbyxorna : En intervju med Jonas Gardell

Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här

Pojken med guldbyxorna : En intervju med Jonas Gardell

Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc.
Köp här
“Pojken med guldbyxorna” publicerades ursprungligen i nummer 3 1993 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. Radikal, homosexuell, snuskig, folkkär. Komiker, dramatiker, författare, miljonär och snart 30 år. Jonas Gardells mål är ”inte ett öga och inte ett säte torrt”. Håkan Lahger är en av Sveriges ledande musik­ och nöjesjournalister. Började på Dagens Nyheter i slutet på 70­-talet och startade musik­tidningen Schlager på 80­-talet. Har arbetat för flertalet ledande magasin och tidskrifter genom åren samt skrivit ett drygt halvdussin böcker, bland annat Proggen – musikrörelsens uppgång och fall och om det legendariska skivbolaget Metronome – De legendariska åren. Vidare böckerna Ulf Lundell – Den vassa eggen och Bob Dylan – En kärlekshistoria, hösten 2013 kom Helikopterpiloten – berättelsen om ett rån. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.