Bläddra

Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision

Kategorier: Juridik Särskilda rättsområden Socialrätt Utbildningslagar
Köp här

Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision

Kategorier: Juridik Särskilda rättsområden Socialrätt Utbildningslagar
Köp här
Skolkommissionen föreslår en rad åtgärder för att stärka den svenska skolan.
  • Stärkt huvudmannaskap genom statligt stöd och samverkan
  • Kommissionen anser att de statliga skolmyndigheternas uppgifter bör omprioriteras så att resurser frigörs till vetenskapligt förankrat utvecklingsstöd och främjande arbete, som effektivt kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen.
  • fortsatta insatser för att säkra tillgången på behöriga lärare och skolledare till det svenska skolväsendet.
  • Förstärkt lärarutbildning så att lärosätena tilldelas tillräckliga resurser för att driva lärarutbildningar med hög kvalitet
  • Kommissionen föreslår att en nationell funktion för lärar- och skolledarutveckling inrättas.
  • Kommissionen förordar att staten efter fortsatt utredning ska ange en miniminivå för varje huvudmans resurser till undervisning och elevhälsa.
  • Kommissionen anser att det är nödvändigt med ett starkare nationellt ansvar för gymnasieskolans finansiering, dimensionering och lokalisering i ett regionalt perspektiv.
  • Garanterad undervisningstid
  • Ökade inslag av stöd och stimulans
  • En stärkt och mer tillgänglig elevhälsa
  • Aktivt skolval och minskad skolsegregation
  • Förändrade regler för placering vid skolenheter med kommunal huvudman. Närhetsprincipen får i dessa fall ersättas av ett urval som sker genom lottning.
  • Utredning om närhetsprincipen
  • Förändring i reglerna för mottagande av elever vid fristående skolor Kommissionen menar att huvudregeln liksom i dag ska vara att fri-stående skolor ska vara öppna för alla.
  • Regeringen bör tillsätta en utredning i syfte att ta fram ett system för gemensam antagning av elever till skolenheter inom förskole-klass och grundskola med kommunal respektive enskild huvudman.
  • Kontinuerlig läroplansutveckling
  • Ett sammanhållet uppföljnings- och utvärderingssystem

Beställ ditt eget exemplar för att ta del av alla förslag!

Särskild utredare: Jan-Eric Gustafsson